Attaché A2 service support (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NIC010
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Plannen, communiceren, implementeren, opvolgen en bijsturen van de ICT-dienstverlening
teneinde
de continuïteit van de aangeboden operationele ICT-diensten te garanderen.
Instellen, operationaliseren, evalueren en bijsturen van de Service Desk
teneinde
de gebruikers van de operationele ICT-diensten optimaal bij te staan, zowel in geval van incidenten als bij vragen inzake dienstverlening aan de klant.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke service deskfungeren als het contactpunt voor alle ICT-communicatie met de klanten met betrekking tot de ICT-diensten
teneinde
de klanten in staat te stellen hun gebruik van de ICT-dienstverlening te maximaliseren
Voorbeelden van taken
- ontvangen en registreren van alle oproepen van de gebruikers
- rechtstreeks eenvoudige verzoeken en klachten afhandelen
- bewaken en signaleren van alle incidenten, overeenkomstig de afgesproken dienstverleningsniveaus (service levels)
- informeren van de gebruikers over de status en de vooruitgang van incidenten
- aanmaken van managementrapporten
Alsverantwoordelijke incidentmanagementzo vlug mogelijk herstellen van de normale dienstverlening bij incidenten
teneinde
te verzekeren dat de negatieve impact van een incident minimaal blijft en de best mogelijke kwaliteit van de dienstverlening en van de beschikbaarheid behouden blijft.
Voorbeelden van taken
- detecteren en registreren van incidenten
- instaan voor de classificatie en de eerste bijstand voor alle incidenten
- onderzoeken en diagnosticeren van incidenten
- oplossen van incidenten, herstellen van de dienstverlening en bijstand verlenen (afsluiten van de incidenten)
- opnemen van de verantwoordelijkheid voor incidenten, monitoren, opvolgen en communiceren
Alsverantwoordelijke probleemmanagementidentificeren van de onderliggende oorzaken van incidenten, voorstellen van tijdelijke en definitieve oplossingen en ondernemen van proactieve acties
teneinde
de nadelige effecten van incidenten en problemen van de organisatie te verminderen.
Voorbeelden van taken
- identificeren, registreren, classificeren, onderzoeken en diagnosticeren van problemen en fouten
- sturen van ondersteunende acties bij problemen
- opvolgen en bewaken van de voortgang van de oplossingen voor problemen en fouten
- afleiden van managementinformatie uit de probleemgegevens om proactief problemen te voorkomen
- verstrekken van informatie aan de organisatie en opmaken van reviews voor belangrijke problemen
Alsverantwoordelijke configuratiemanagementleveren van informatie inzake de ICT-infrastructuur en de verleende diensten
teneinde
de dienstverleningsprocessen te ondersteunen met accurate informatie
Voorbeelden van taken
- opmaken van een configuratieplan
- selecteren, identificeren en labelen van configuratie-eenheden
- controleren of enkel toegelaten en identificeerbare eenheden worden aanvaard en opgeslagen
- rapporteren over alle huidige en vorige statussen van eenheden
- verifiëren en onderzoeken of de configuratie nog steeds correct en volledig is
Alsverantwoordelijke veranderingsmanagementverzekeren dat gestandaardiseerde methodes en procedures gebruikt worden voor een efficiënte en vlotte afhandeling van alle veranderingen aan de ICT-dienstverlening
teneinde
enerzijds nadelige gevolgen van veranderingen te verminderen en anderzijds de voordelen van verandering te maximaliseren.
Voorbeelden van taken
- beoordelen van de impact/kosten-baten/risico's van de voorgestelde veranderingen
- ontwikkelen van verantwoordingen voor veranderingen en verkrijgen van instemming
- initiëren en opslaan van veranderingen
- beheren en coördineren van de implementatie van veranderingen
- opvolgen van de implementatie van veranderingen en erover rapporteren; nakijken en afsluiten van aanvragen tot wijzigingen
Alsveranwoordelijke release-managementverzekeren dat veranderingen op de gevraagde manier, plaats en versie en volgens de kwaliteitsvereisten in de productieomgeving worden geïmplementeerd
teneinde
een mogelijke ongunstige impact op de dienstverlening te minimaliseren
Voorbeelden van taken
- plannen en superviseren van de lancering van nieuwe en gewijzigde software, hardware en documentatie
- samenwerken met change management voor de bepaling van de exacte inhoud en de planning van releases
- verzekeren dat alle roll-outs veilig zijn en kunnen gevolgd worden in de configuratiedatabase (CMDB)
- opvolgen van de verwachtingen van klanten en gebruikers inzake releases en roll-outs
Alskennisbeheerderopvolgen van de evoluties in het vakgebied
teneinde
gepaste oplossingen te kunnen voorstellen voor problemen en optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden, rekening houdend met de wensen van de organisatie
Voorbeelden van taken
- ontmoeten van leveranciers om op de hoogte gehouden te worden van de vernieuwingen in het domein.
- doornemen van wetenschappelijke en gespecialiseerde literatuur om zijn/haar kennisniveau op peil te houden
- deelnemen aan congressen en opleidingen
- potentiële leveranciers en hun bijzonderheden kennen voor procedures die niet moeten gebeuren via een openbare aanbesteding
Positionering
De functie krijgt leiding van
de ICT-Directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|