Adviseur archieven FOD Buitenlandse Zaken - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DCO100
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Coördineren, superviseren en beheren van de activiteiten van de dienst belast met het verzekeren van het beheer van de archivering en de toegankelijkheid tot documenten met een historische waarde die door de interne diensten van de FOD, de diplomatieke posten en de Belgische consuls in het Buitenland zijn geproduceerd
teneinde
de informatie ter beschikking te stellen die noodzakelijk is voor de medewerkers van de FOD of de organisatie, voor externe gebruikers of voor het management.
Resultaatgebieden
Alsdeskundige archivarisontwikkelen van een archiveringsbeleid om de bewaring van de documentatie met historische waarde geproduceerd door de medewerkers interne diensten en posten in het buitenland) van de FOD Buitenlandse Zaken) te waarborgen
teneinde
te kunnen beschikken over een performant systeem van archivering en te beantwoorden aan de specifieke noden van Buitenlandse Zaken in het licht van de ter beschikkingstelling van de archivieven aan de medewerkers zodat zij zich op bruikbare en correcte documenten kunnen baseren
Voorbeelden van taken
- zich permanent informeren omtrent de systemen en technieken van archivering met als doel een adequate ondersteuning te garanderen bij het gebruik van alle informatie (dvd, papier, cd-rom, enz.)
- zorgen voor de bewaring en het onderhoud van deze informatie
- moderne technieken voor de bewaring van de documentatie voorstellen
- uitbouwen van een archiefstructuur en functioneel uitbouwen van de dienst in overeenstemming met het archiefbeleid
Alsdeskundigedeelnemen aan vergaderingen van de diplomatieke commissie
teneinde
vast te stellen welke documenten van 30 tot 50 jaar oud kunnen worden toegankelijk gesteld voor het publiek
Voorbeelden van taken
- wetenschappelijke opzoekingswerken
- analyseren van het vertrouwelijkheidsniveau van de documenten
- analyseren van de historische waarde van de documenten
- beslissingen nemen wat bertreft de ter beschikkingstelling van de documenten
Alsverantwoordelijkecoördineren van de activiteiten van de medewerkers van de verschillende archiveringsdiensten
teneinde
de doeltreffendheid van de archivering en van het documentbeheer te waarborgen
Voorbeelden van taken
- verdelen van het werk onder de medewerkers van de diensten
- de taken coördineren en de efficiëntie van het werk verhogen
- zorgen voor feedback over de uitvoering van het beleid en maken van een evaluatie van de werking van de dienst
- vastleggen van een coherent beleidsontwerp met betrekking tot de archiefstructuur, de archiefinfrastructuur, het dynamisch documentbeheer, de archiefselectie, de ontsluiting van het archief, enz.
- het beleidsontwerp ter goedkeuring voorleggen aan het bestuur, aan de archivaris
Alscoachaansturen, begeleiden en motiveren van de medewerkers
teneinde
een efficiënte en optimale dienstverlening te verzekeren door de opvolging en ontwikkeling van elke medewerker
Voorbeelden van taken
- begeleiden van de personeelsleden in de uitbouw van hun carrière
- stimuleren van de medewerkers via gerichte gesprekken
- bevorderen van de interdepartementale uitwisselingen en verzorgen van een kwalitatieve communicatie en informatiestroom
- realiseren van een optimaal werkklimaat
- opvolgen en bijsturen van de medewerkers
Alsinformatiebeheerderwaarborgen dat alle pertinente informatie voor de FOD Buitenlandse Zaken geklasseerd en geïnventariseerd wordt
teneinde
deze beschikbaar en toegankelijk te maken voor de gebruiker
Voorbeelden van taken
- rangschikken van de relevante informatie
- beheren van de verschillende databanken
- aanbrengen van verbeteringen in de manier van documenteren en rangschikken
- inrichten van de leeszaal
- laten coderen van de gegevens en nakijken van de ingevoerde gegevens
Alskennisbeheerderverwerven en onderhouden van actuele kennis in de behandelde domeinen
teneinde
afstemming te garanderen van de dienstverlening op actuele ontwikkelingen wat betreft de geleverde informatie
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan interbibliothecaire vergaderingen en aan werkgroepen
- opvolgen van de informaticaontwikkelingen inzake het beheer van informatie
- analyseren van de literatuur en de verschillende media
- bestuderen en beheren van de geschikte documentatie
- samenwerken met andere diensten binnen en buiten de organisatie
Alsopleidersensibiliseren en opleiden van de medewerkers voor de behandeling en de bewaring van de documenten
teneinde
een eenduidige en adequate archiveringsmethode mogelijk te maken en zo de duurzaamheid van de informatie te waarborgen
Voorbeelden van taken
- opleiden over de middelen voor het behoud (bv. zuurvrij karton)
- sensibilisering voor de uitrusting van de archiveringsruimtes
- identificeren van de opleidingsbehoeften
Alsadviseurformuleren van advies en aanbevelingen voor het management over informatiemiddelen en -dragers voor bewaring
teneinde
een optimale dienstverlening te waarborgen wat betreft het ter beschikking stellen van informatie
Voorbeelden van taken
- samenwerken met de informatica-afdelingen om geschikte programma's te ontwikkelen
- adviseren van de verantwoordelijken bij de automatisering van de toegang tot de informatie
- adviseren van de verantwoordelijken betreffende de dragers voor de verspreiding van de informatie
- verlenen van advies over relevante aankopen
- behandelen van opzoekingsaanvragen (per post, e-mail, enz.)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per brief, e-mail
|
wekelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge vragen, studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, formele afpraak, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge vragen, studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, formele afspraak
|
dagelijks
|
collega's
|
schriftelijke en mondelinge vragen, studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
collega's
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
andere overheden
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur van de directie Pers en communicatie
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de verschillende diensten van de archieven organiseren en coördineren
- de praktische en strategische doelstellingen van de diensten van de archieven bepalen
- eigen organisatie van het werk
- verdeling van de taken onder de medewerkers en stellen van prioriteiten
- keuze van de middelen voor de bewaring van informatie
- keuze van de documenten die in het archief opgenomen moeten worden
De functie moet autorisatie vragen voor
- deelname aan externe colloquia
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
geen
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- interne richtlijnen over de duur van de bewaring van de archieven
- interne reglementen aangaande de toegankelijkheid van de documenten
Welke vernieuwingen
- als deskundige, voorstellen tot gebruik van nieuwe nieuwe coderings- en bewaringstechnieken (digitaal, fotografie) indienen teneinde de beste dienst aan de klanten te verlenen
- vernieuwing inzake de inrichting van de archieven (geschikte lokalen)
- aanpassingen aan de interne regelgeving van toegankelijkheid van de documenten en boeken voorstellen teneinde ze te beschermen
Gebaseerd op welk referentiekader
- nationale en internationale uitwisselingen
- gespecialiseerde brochures
|