Adviseur arbeidsvoorwaarden (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO999
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Strategisch adjuncten Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Coördineren van de permanente aanpassing en zorgen voor de samenhang van het administratief en geldelijk statuut in het federaal openbaar ambt
teneinde
bij te dragen tot het verzekeren van een optimaal werkkader aan de personeelsleden van het federaal openbaar ambt opdat deze in staat zouden zijn om hun opdrachten te vervullen.
De toepassing van het administratief en geldelijk statuut vergemakkelijken
teneinde
bij te dragen tot het verzekeren van een optimaal werkkader aan de personeelsleden van het federaal openbaar ambt opdat deze in staat zouden zijn om hun opdrachten te vervullen.
Resultaatgebieden
Alsanalistcontinu leveren van informatie, analyses en visies op middellange en lange termijn die betrekking hebben op het administratief en geldelijk statuut aan de adviseur-generaal en andere bevoegde personen en instanties; de reglementering specifiek voor contractuelen inbegrepen
teneinde
een optimaal werkkader voor de personeelsleden van het federaal openbaar ambt te verzekeren zodat deze in staat zijn om hun opdrachten te vervullen
Voorbeelden van taken
- de gegevens verzamelen en analyseren die betrekking hebben op wijzigingen van de administratieve en geldelijke statuten die door de deeleenheden voor hun personeel werden aangenomen
- een minimum aantal gegevens verzamelen en analyseren die betrekking hebben op de loopbaan en het werkgelegenheidsbeleid in het openbaar administratief ambt via gelijkaardige overheden in andere Europese landen (benchmarking en best practices)
- continu op de hoogte blijven van de ontwikkeling van het arbeidsrecht in de Belgische privé-sector
- een bruikbare database samenstellen die op systematische wijze ingericht is ten voordele van AVBM en in de database van AVBM-gegevens een rechtspraak over de gegeven interpretaties actueel houden
- elementen zoeken die de interpretatie van de reglementering kunnen rechtvaardigen ( besluiten van de Staatsraad, van het arbitragehof, van het Europees Hof van Justitie, opmerkingen van het Rekenhof, beslissingen van hoven en rechtbanken, werken aangaande rechtsleer,...)
Alsadviseurverzamelen van observaties en behoeften die door de directeurs van de stafdienst P&O van de FOD's en ook door andere institutionele cliënten verwoord zijn inzake statutaire voorschriften en tussenbeide komen als ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM in het overleg met hen
teneinde
hen bijeen te brengen voor de voorbereiding van aanpassingen van de reglementering
Voorbeelden van taken
- multidisciplinaire vergaderingen leiden
- meewerken aan het virtueel netwerk dat bevoegd is voor de opvolging van de reglementering
- de documentatie met betrekking tot de reglementering (benchmarking) onderhouden
- verslag uitbrengen aan en informeren van het management
Alsexpert/specialistaanpassen van de reglementering naar gelang de beleidskeuzes die inzake het administratief en geldelijk statuut, inzake de evolutie van de nationale, Europese en internationale normatieve context en inzake de blijvende zorg van de verstaanbaarheid en de transparantie gemaakt worden
teneinde
voortdurend over een aangepaste en gemakkelijk toe te passen reglementering te beschikken
Voorbeelden van taken
- op de hoogte blijven van de nationale, Europese en internationale normatieve context inzake het openbaar ambt en het arbeidsrecht
- de reglementaire wijzigingen voorbereiden
- tussenkomen als ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM voor alle fasen die nodig zijn voor een reglementaire wijziging
- alle taken, tot de publicatie op zich nemen (voorbereidende vergaderingen, vakbondsonderhandelingen, adviesvragen van de Raad van State, opvolging van het dossier)
Alsintern adviseurnaar omstandigheid voorstellen van interpretaties van de statutaire reglementering aan de minister of de directeur-generaal in bijzondere gevallen
teneinde
het administratief en geldelijk statuut coherent en continu toe te passen
Voorbeelden van taken
- de antwoorden op parlementaire vragen voorbereiden
- elk dossier in verband met administratief en geldelijk statuut behandelen op verzoek van de minister
- tussenkomen ter ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM om de politieke beslissingsbevoegde personen te adviseren inzake aanpassing van de administratieve en geldelijke statuten
Alsspecialist/deskundigeinstaan voor de administratieve controle inzake administratief en geldelijk statuut voor een beperkt aantal FOD's of institutionele cliënten en de verschillende ontwerpen superviseren en coördineren
teneinde
de coherentie van het bezoldigingsbeleid in het federaal openbaar ambt te verzekeren
Voorbeelden van taken
- de ontwerpen van besluit met betrekking tot het administratief en geldelijk statuut analyseren of laten analyseren
- een ontwerp van akkoord opstellen of laten opstellen, eventueel met opmerkingen, of één van niet-akkoord
- indien nodig overleg plegen met de maker van het ontwerp of het superviseren
- indien nodig overleg plegen met de FOD Budget- en Beheerscontrole of het superviseren
- deelnemen aan of toezicht houden op de deelname aan vakbondsonderhandelingen
Alskennisbeheerderoverleg over het beleid van de administratieve loopbaan met de medewerkers van het Directoraat-Generaal Personeel doen onstaan en/of eraan deelnemen
teneinde
een doeltreffende werking van de dienst te verzekeren
Voorbeelden van taken
- informeel contact onderhouden om te berichten over en op de hoogte gehouden te worden van de initiatieven
- vragen naar de standpunten
Alsleidinggevendeoptreden als ondersteuning, coach en evaluator van de medewerkers die belast zijn met de toepassing van het administratief statuut
teneinde
een doeltreffende werking van de dienst te verzekeren
Voorbeelden van taken
- tussenkomen als ondersteuning van de adviseur-generaal AVBM om de functies van de medewerkers die belast zijn met het administratief statuut te definiëren
- regelmatige functiegesprekken voeren volgens de methode
- de stagiaires en de nieuwe contractuelen ontvangen en ondersteunen
- de tijdsbestedingen beheren
- zorgen voor de persoonlijke ontwikkeling van de ambtenaren, met name in de organisatie van hun werk, hun kennis en het kennismanagement
Alscommunicator en opleiderzorgen voor de verspreiding van de informatie die nodig is voor een goede kennis van het administratief statuut op aangpaste wijze op de meest geschikte dragers , enerzijds voor de medewerkers van de stafdienst P&O , anderzijds voor de ambtenaren of de kandidaat-ambtenaren en ervoor zorgen dat men antwoordt op de mail die hierop betrekking heeft
teneinde
de kennis te delen om zo een grotere deskundigheid en zelfstandigheid van de diensten te verzekeren
Voorbeelden van taken
- zorgen voor het ter beschikking stellen van alle nodige informatie inzake administratief statuut op de e-community AVBM/SO, zowel in de reglementaire vorm als in een vorm die toegankelijk is voor de medewerkers van de stafdienst
- zorgen voor het ter beschikking stellen van de nodige informatie inzake administratief statuut op de portaalsite zowel in de reglementaire vorm als in een vorm die toegankelijk is voor de ambtenaren of de kandidaat-ambtenaren
- de antwoorden op de correspondentie opstellen binnen de afgesproken termijnen
- opleidingsprogramma's en -instrumenten ontwikkelen
- zich beschikbaar stellen voor het OFO , de opleidingen opvolgen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal van het DG Organisatie
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het werk van het team
- de methoden en de instrumenten die men gebruikt
- de te voeren communicatieacties ( eventueel in samenwerking met de communicatieadviseurs)
De functie moet autorisatie vragen voor
- richtlijnen van het beleid van de administratieve loopbaan
- de nieuwe initiatieven inzake statutairen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving en regels met betrekking tot de loopbaan in het federaal openbaar ambt
- wetgeving en reglementering met betrekking tot het arbeidsrecht
- europese richtlijnen met betrekking tot het arbeidsrecht
Welke vernieuwingen
- de functie is vooral gericht op vernieuwing en de voortdurende aanpassing aan de politieke, economische en sociale context
Gebaseerd op welk referentiekader
|