Adviseur-generaal service management e-government (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIC018
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Het superviseren van het service management met de ICT dienstenleveranciers binnen en buiten de Federale Overheid
teneinde
een efficiënte en effectieve dienstverlening te bekomen bij e-Gov en ICT- projecten (FEDICT als operator of als support van een FOD).
het oprichten van een expertisecentrum voor service management disciplines
teneinde
niet alleen kennisoverdracht van service management best practices binnen de Federale Overheid te stimuleren, maar ook pilootprojecten inzake service management te begeleiden/ondersteunen.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke service support e-Govhet instaan voor de daadwerkelijke coördinatie van de functie "service desk" en de disciplines "incident management", "problem management", "configuration management", "change management" en "release management"
teneinde
de door de Fedict aangeboden operationele ICT-diensten continu te ondersteunen.
Voorbeelden van taken
- rapporteren aan het management inzake dienstverlening.
- instaan voor de eerste escalatie voor service support.
- het inzamelen van gegevens.
- het bepalen van CSF'en en KPI's.
- samenwerken met andere FOD's in het kader van FOD-overschrijdende diensten en/of generieke projecten.
Alsverantwoordelijke service delivery e-Govinstaan voor de daadwerkelijke coördinatie van de disciplines "service level management", "availability management", "capacity management", "ICT service continuity management" en "IT financial management"
teneinde
niet alleen de overeengekomen niveaus van de huidige en toekomstige dienstverlening (die afgestemd zijn op de reële noden van de business/klant/gebruikers) op een kostefficiënte manier te kunnen nakomen, maar deze ook continu te verbeteren.
Voorbeelden van taken
- rapporteren aan het management inzake dienstverlening.
- het inzamelen van gegevens.
- het bepalen van CSF'en en KPI's/opstellen van SLA's voor ICT-dienstverlening.
- overleggen met en het informeren van klanten, leveranciers en andere overheidsinstanties.
- samenwerken met andere FOD's in het kader van FOD-overschrijdende diensten en/of generieke projecten.
Alscoördinatorhet coördineren en aansturen van de werkzaamheden van de medewerkers (zowel internen als externen)
teneinde
de operationele doelstellingen te realiseren.
Voorbeelden van taken
- het geven van duidelijke richtlijnen en doelstellingen.
- het verdelen van de activiteiten en waken over de coördinatie.
- inspelen op de competenties van de medewerkers bij de samenstelling van de teams.
- het beleggen van teamvergaderingen.
Alscoach instaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers en het stimuleren van/instaan voor kennisoverdracht binnen de dienst
teneinde
de prestaties/deskundigheid/autonomie van de medewerkers op een hoger niveau te brengen.
Voorbeelden van taken
- het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers; feedback verschaffen over het functioneren, zowel positief als negatief.
- het begeleiden van de medewerkers bij hun ontwikkeling; het definiëren van de aanwezige en de te ontwikkelen competenties.
- als vertrouwenspersoon, het formuleren van oplossingen voor persoonlijke situaties.
- kennis ter beschikking stellen over ontwikkelingen in de materie/methodes/processen.
- het inschatten van de noden voor opleiding; het formeel opleiden van de medewerkers en toezien op een goede on-the-job training van de nieuwe medewerkers.
Alskennisbeheerder/experthet opvolgen van het vakdomein
teneinde
gepaste oplossingen te kunnen voorstellen voor de gestelde problemen en voor de gezochte oplossingen.
Voorbeelden van taken
- het ontmoeten van leveranciers om op de hoogte gehouden te worden van de vernieuwingen in het domein.
- het doornemen van wetenschappelijke en gespecialiseerde literatuur om zijn kennisniveau op peil te houden.
- deelnemen aan congressen en opleidingen.
- potentiële leveranciers en hun bijzonderheden voor de procedures kennen die niet moeten gebeuren via een openbare aanbesteding.
- het organiseren van demo's voor de mogelijke gebruikers.
Alsambassadeur service managementhet promoten en verspreiden van de ITIL "best practices" bij de overheidsinstellingen en bij de leveranciers
teneinde
de ICT-dienstverlening volledig te focussen op de noden en verwachtingen van de klanten en de gebruikers.
Voorbeelden van taken
- zich informeren bij/communiceren met/contacten leggen met verantwoordelijken bij andere overheidsorganisaties.
- advies/ondersteuning geven aan andere FOD's inzake dienstverlening (o.m. SLA's).
- het organiseren van vergaderingen.
- het organiseren van trainingen.
- meewerken aan de stichting/opvolging van een expertennetwerk met de FOD IT service managers.
Alsbeleidsadviseurhet ondersteunen van de directeur generaal Dienstenbeheer
teneinde
de werking van de dienst te garanderen en te optimaliseren.
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de opmaak van een operationeel management plan voor de DG Dienstenbeheer.
- meewerken aan het organiseren van de DG Dienstenbeheer.
- back-up zijn van de directeur generaal Dienstenbeheer voor strategische en sturingsaspecten van IT service management.
- meewerken met de directeur-generaal bij het opstellen van FOD-overschrijdende SLA's.
- het proactief uitwerken en voorstellen van kaderovereenkomsten en van het dienstenaanbod.
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur-generaal Dienstenbeheer
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|