Attaché A2 service support e-government (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIC009
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Het definiëren, communiceren, plannen, implementeren, opvolgen en bijsturen van de dienstverlening inzake ICT
teneinde
de door de organisatie aangeboden operationele ICT-diensten op een continue wijze te ondersteunen.
De Service Support Manager e-Gov is verantwoordelijk voor de service support van minder complexe/kleine tot middelgrote projecten en wordt hierin veelal gecoacht door de Senior Service Support Manager e-Gov.
Bij grote/complexe projecten zal de Service Support Manager e-Gov de Senior Service Support Manager e-Gov ondersteunen.
Het instellen, operationaliseren, evalueren en bijsturen van de Service Desk
teneinde
de gebruikers van de operationele ICT-diensten optimaal bij te staan zowel in geval van incidenten als bij vragen inzake dienstverlening aan de klant.
De Service Support Manager e-Gov is verantwoordelijk voor de service support van minder complexe/kleine tot middelgrote projecten en wordt hierin veelal gecoacht door Senior Service Support Manager e-Gov.
Bij grote/complexe projecten zal de Service Support Manager e-Gov de Senior Service Support Manager e-Gov ondersteunen.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke service deskhet unieke contactpunt zijn voor alle ICT-communicatie met de klanten met betrekking tot ICT-diensten
teneinde
klanten in staat te stellen hun gebruik van de ICT-dienstverlening te maximaliseren.
Voorbeelden van taken
- het ontvangen en registreren van alle oproepen van de gebruikers.
- rechtstreeks eenvoudige verzoeken en klachten afhandelen.
- het bewaken en escaleren van alle incidenten overeenkomstig de afgesproken dienstverleningsniveau's (service levels).
- het informeren van de gebruikers over de status en vooruitgang van incidenten.
- het aanmaken van managementrapporten.
Alsverantwoordelijke incident managementhet zo vlug mogelijk herstellen van de normale dienstverlening om bijgevolg de negatieve impact op de verrichtingen van de business te mimimaliseren
teneinde
te verzekeren dat de best mogelijke kwaliteit van de dienstverlening en de beschikbaarheid behouden blijven. Incident = elke gebeurtenis die geen deel uitmaakt van de standaardoperatie van een dienstverlening en die een onderbreking of vermindering van de kwaliteit van de dienstverlening veroorzaakt of kan veroorzaken.
Voorbeelden van taken
- het detecteren en registreren van incidenten.
- instaan voor classificatie en eerste bijstand voor alle incidenten.
- het onderzoeken en diagnosticeren van incidenten.
- het oplossen van incidenten en het herstellen van de dienstverlening (het afsluiten van de incidenten).
- het opnemen van eigendom van incidenten, monitoren, opvolgen en communiceren.
Alsverantwoordelijke problem managementhet identificeren van de onderliggende oorzaken van incidenten en het voorstellen van tijdelijke en definitieve oplossingen/het ondernemen van de nodige proactieve acties
teneinde
de onderliggende oorzaken van incidenten te identificeren en tijdelijke en definitieve oplossingen voor te stellen/de nodige proactieve acties te ondernemen om de nadelige effecten van incidenten en problemen op de business te verminderen. Het probleem is de onbekende onderliggende oorzaak van een of meerdere incidenten.
Voorbeelden van taken
- Het identificeren, registreren, classificeren, onderzoeken en diagnosticeren van problemen.
- Het identificeren, registreren, inschatten en afsluiten van fouten.
- bijstand verlenen bij de behandeling van belangrijke incidenten.
- Het analyseren van trends, het sturen van ondersteunende acties en het verstrekken van informatie aan de organisatie, het afleiden van managementinformatie uit de probleemgegevens om proactief problemen te voorkomen.
- het opmaken van reviews voor belangrijke problemen.
Alsverantwoordelijke configuration managementhet leveren van accurate informatie inzake de ICT-infrastructuur en de verleende diensten
teneinde
de dienstverleningsprocessen te ondersteunen.
Voorbeelden van taken
- het opmaken van een configuratieplan.
- het selecteren, identificeren en labelen van configuratie-eenheden.
- Erop toezien dat enkel toegelaten en identificeerbare eenheden worden aanvaard en opgeslagen.
- rapporteren over alle tegenwoordige en voorbije statussen van eenheden.
- verifiëren en onderzoeken of de configuratie nog steeds correct en volledig is.
Alsverantwoordelijke change managementhet verzekeren dat gestandardiseerde methodes en procedures gebruikt worden voor een efficiënte en vlotte afhandeling van alle veranderingen
teneinde
enerzijds nadelige gevolgen van veranderingen te verminderen en anderzijds de voordelen van verandering te maximaliseren.
Voorbeelden van taken
- het initiëren en opslaan van veranderingen.
- het beoordelen van impact/kosten-baten/risico's van voorgestelde veranderingen.
- het ontwikkelen van verantwoordingen en het verkrijgen van instemming.
- het beheren en coördineren van de implementatie van veranderingen.
- het bewaken van en rapporteren over de implementatie.
Alsveranwoordelijke release managementhet verzekeren dat veranderingen op de juiste manier/juiste plaats/juiste versie/volgens de vereiste kwaliteit in de productieomgeving worden geïmplementeerd
teneinde
een zo klein mogelijke ongunstige impact op de dienstverlening te bekomen.
Voorbeelden van taken
- het plannen en superviseren van de succesvolle uitrol van nieuwe en gewijzigde software, hardware en documentatie.
- samenwerken met change management voor de bepaling van de exacte inhoud en de planning van releases.
- verzekeren dat alle rollouts veilig zijn en kunnen gevolgd worden in de configuratiedatabase (CMDB).
- het beheren van de verwachtingen van klanten en gebruikers inzake releases en rollouts.
Alskennisbeheerderhet opvolgen van het vakdomein
teneinde
gepaste oplossingen te kunnen voorstellen voor de gestelde problemen en voor de gezochte oplossingen
Voorbeelden van taken
- het ontmoeten van leveranciers om op de hoogte gehouden te worden van de vernieuwingen in het domein.
- het doornemen van wetenschappelijke en gespecialiseerde literatuur om het kennisniveau op peil te houden.
- deelnemen aan congressen en opleidingen.
- potentiële leveranciers en hun bijzonderheden voor de procedures kennen die niet moeten gebeuren via een openbare aanbesteding.
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur-generaal Dienstenbeheer
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|