Directeur-generaal financiën en budget (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB072
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Meewerken aan de sociale en commerciële opdracht van de instelling
teneinde
de strategische doelstellingen te verwezenlijken die zijn opgenomen in de beheersovereenkomst ondertekend met de minister van Landsverdediging.
Het organiseren, coördineren, beheren en controleren van de verschillende directies waarvoor hij/zij verantwoordelijk is, en het organiseren van het begrotingsevenwicht van de dienst
teneinde
ten behoeve van de leden van de militaire gemeenschap en hun familie, de doelstellingen van de opdrachten van deze directies te verwezenlijken en het optimaal strategisch beheer te verzekeren met inachtneming van de budgettaire verplichtingen:
- financieel en boekhoudkundig beheer van de instelling
- organisatie en verkoop van vakanties in België en het buitenland
- bevoorrading in goederen en diensten van de militaire eenheden in operatie
- logistieke ondersteuning aan de operationele sectors van de instelling
Resultaatgebieden
Alslid van de directieraadmeewerken aan het beheer van de instelling
teneinde
de strategische doelstellingen, bepaald in de beheersovereenkomst, en de beslissingen van het beheerscomité te verwezenlijken.
Voorbeelden van taken
- meewerken aan het beheer van de acties beslist in de beheersovereenkomst
- deelnemen aan het uitwerkingsproces en aan de mededeling van de strategische doelstellingen van de dienst, aan de organisatorische structuur en aan de aan te wenden financiële, technische en menselijke middelen
- meewerken aan het beheer van de relaties met de voogdij-overheden, de bedrijfsrevisoren en het Rekenhof
- deelnemen aan de vergaderingen van de beleidsorganen (beheerscomité, directieraad, kabinetsvergaderingen, …)
- meewerken aan het verzamelen van gegevens
Alsleidinggevendehet organiseren, coördineren en controleren van de opvolging van de werking van de verschillende directies
teneinde
de optimale werking van de diensten te verzekeren door een passende strategie te ontwikkelen in termen van te bereiken doelstellingen, aan te wenden financiële, technische en menselijke middelen en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren.
Voorbeelden van taken
- het controleren van de coördinatie tussen de verantwoordelijken van de verschillende directies en, indien nodig, optreden als scheidsrechter
- het controleren van het budgettair beheer van de entiteit
- het controleren van het beheer van het ter beschikking stellen van de nodige informatie en van de verwerkingsprocedures van de informatie
- het controleren van het intern beheer van de entiteit
- het controleren van de aanwerving, ontwikkeling en het beheer van de prestaties van de medewerkers
Alsverantwoordelijke van het financieel en boekhoudkundig beheerhet leiden van het team dat belast is met het financieel en boekhoudkundig beheer
teneinde
de totaliteit van de financiële, boekhoudkundige en balanstaken te verwezenlijken.
Voorbeelden van taken
- waken over de boeking en de betaling van de aankoop- en verkoopfacturen alsook van de andere financiële verrichtingen
- waken over de financiële opvolging van de klanten, met inbegrip van de invordering via juridische weg
- het opmaken van de verrichtingen van jaarlijkse afsluiting, met inbegrip van de balans
- het opstellen van de voorgeschreven verslagen
Alsbegrotingsverantwoordelijkede wettelijke begroting opstellen en de administratieve opvolging ervan verzekeren
teneinde
het financieel en budgettair evenwicht van de instelling te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- het onderzoeken van de budgettaire behoeften van elke operationele entiteit
- het ter goedkeuring voorleggen (en verdedigen) van de begroting aan de voogdij-overheden
- het organiseren van de budgettaire controle van elke entiteit
- beslissen over de latere aanvragen voor aanpassing
Alsstrategisch adviseurhet sturen van financiële en budgettaire informatie
teneinde
de verwezenlijking van de doelstellingen te evalueren en het beslissingsproces inzake de strategische doelstellingen te vergemakkelijken.
Voorbeelden van taken
- het invoeren van performante financiële en budgettaire controle-indicators
- het opstellen van de maandelijkse samenvattende werkplanningen
- het informeren van de voogdij-organen
- het verschaffen van de jaarlijkse financiële en budgettaire inlichtingen
Alsintern adviseurhet ontwikkelen van een relevante beheersmethodologie
teneinde
de beheersdoelstellingen te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het verzamelen van de gegevens die bestemd zijn voor de beheerscontrole
- het evalueren van de mogelijkheden tot verbetering van het intern beheer
- het bezorgen van de resultaten van deze evaluatie aan de operationele verantwoordelijken
Alscontactpersoonhet verzorgen van de externe relaties van de algemene directie "Financiën en begroting"
teneinde
het imago van zijn/haar verschillende operationele directies alsook de informatie bezorgd aan derden te controleren en te ontwikkelen.
Voorbeelden van taken
- het officieel vertegenwoordigen van de instelling of het controleren van deze vertegenwoordiging in de contacten met de voogdij-overheden, de andere instellingen, de bedrijfsrevisoren, de banken, de klanten en de militaire overheden
- het bieden van de ndoige hulp aan de overheden in de regeling van technische dossiers
Positionering
De functie krijgt leiding van
de leidend ambtenaar
De functie leidt : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|