Adviseur-generaal BELNET - Technisch directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIC013
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Het aansturen en coordineren van het technisch team en van alle technische activiteiten, ontwikkelingen en implementaties van BELNET
teneinde
een kwaliteitsvol en innovatief ICT-beleid uit te werken en uit te voeren dat beantwoordt aan de strategische doelstellingen van BELNET en dat een maximale innovatie nastreeft. (BELNET is het Belgisch nationaal onderzoeksnetwerk voor het onderwijs, het onderzoek en de openbare diensten.)
Het bepalen van de technische strategie en -prioriteiten op middellange en lange termijn
teneinde
ervoor te zorgen dat BELNET ook in de toekomst het meest vooruitstrevende telecommunicatienetwerk blijft en dat het beantwoordt aan de huidige en toekomstige noden van haar meest veeleisende gebruikers (de wetenschappelijke onderzoekers)
Resultaatgebieden
Alsdiensthoofdleiden van de technische dienst
teneinde
de technische doelstellingen van BELNET te realiseren, in overeenstemming met de operationele doelstellingen gedefinieerd in het 3-jaarlijks kaderprogramma
Voorbeelden van taken
- het opstellen van richtlijnen, procedures, 'best current practices' voor de dienst
- het bepalen van doelstellingen en mijlpalen voor de algemene organisatie van het werk van de dienst
- het opmaken van middellange en langetermijnplanningen
- het beheren van het budget van de dienst
- de eindverantwoordelijkheid dragen voor de technische aspecten
Alsadviseur / expertverschaffen van adviezen aan de directie en het beheerscommissie met betrekking tot de bepaling van de technische strategie en prioriteiten op middellange en lange termijn
teneinde
de directie de mogelijkheid te bieden de strategische doelstellingen te formuleren en te realiseren
Voorbeelden van taken
- het verschaffen van adviezen inzake strategie
- deelnemen aan colloquia, seminaries e.a. om de kennis bij te schaven en door te geven
Alsleidinggevendeverschaffen van advies en instaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers
teneinde
hun prestaties op een hoger niveau te brengen.
Voorbeelden van taken
- het opstellen en opvolgen van de te bereiken doelstellingen voor de dienst
- het bepalen van de aanwezige competenties en van de competenties die nodig zijn
- het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers en het bepalen van de concentratiepunten
Alskennisbeheerderopvolgen van evoluties in het vakgebied
teneinde
optimaal in te spelen op de nieuwste mogelijkheden opdat deze eventueel in het netwerk toegepast en/of geïmplementeerd kunnen worden
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de technologische evoluties.
- deelnemen aan specifieke opleidingen.
- het onderhouden van contacten met wetenschappers
- het bijwonen van wetenschappelijke conferenties
Alsvertegenwoordigeroptreden als woordvoerder
teneinde
de belangen van de organisatie te behartigen
Voorbeelden van taken
- optreden als woordvoerder, in samenspraak met de directeur, om de vragen van de media vlug en correct te beantwoorden
- zetelen in diverse belangrijke organisaties i.v.m. geavanceerde netwerken (bv. TERENA [Trans-European Research and Education Networking Association] , Euro-IX [European Internet Exchange Association], ISPA [Internet Service Providers Association] Belgie, DNS België)
- het bijwonen van wetenschappelijke conferenties (als spreker)
Alsexpert
teneinde
medewerkers, klanten, leveranciers, partners en overheden te helpen hun taken, projecten, plannen en contracten zo goed mogelijk uit te voeren
Voorbeelden van taken
- het oplossen van complexe telematica- en informaticavraagstukken
- fungeren als escalatiepunt (derdelijn) ten opzicht van medewerkers, klanten, leveranciers
- deelnemen aan werkgroepen, vergaderingen, projecten betreffende complexe telematica- en informaticaproblemen (bv. ISPA, FedICT, kabinet, BIPT [Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie] , DNS België, Federale Politie, federale en regionale overheden, enz.)
Alscoachverzekeren van de coaching van de medewerkers van de technische dienst
teneinde
hen te helpen en begeleiden om hun taken en projecten zo optimaal mogelijk te realiseren, overeenkomstig de functievereisten
Voorbeelden van taken
- het voeren van regelmatige individuele gesprekken met de medewerkers
- het opvolgen en bijsturen van de verschillende projecten en taken
- het verdelen van de taken en planning volgens de verschillende competenties
- begeleiding en ondersteuning in de ontwikkeling van de medewerkers
Positionering
De functie krijgt leiding van
Algemeen Directeur Belnet
De functie leidt : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|