Adviseur-generaal e-government - Programmamanager (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIC012
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Initiëren, voorstellen, plannen, van studiefase tot verwezenlijking beheren en opvolgen van en communiceren en rapporteren over e-Government en/of ICT-projecten en programma's die samengesteld zijn uit verschillende gerelateerde projecten
teneinde
e-Government en/of ICT-projecten en complexe programma's tot een goed einde te brengen.
Sensibiliseren, communiceren en promoten van de e-Governmentgedachte en het identificeren van nieuwe opportuniteiten
teneinde
een draagvlak te geven voor het e-Governmentbeleid van de federale overheid en de dienstverlening van de overheid aan haar klanten te verbeteren.
Resultaatgebieden
Alsprogrammamanager een portefeuille van gerelateerde projecten beheren, risico's en afhankelijkheden beheersen
teneinde
deze complexe programma's tot een succesvol einde te brengen
Voorbeelden van taken
- autonoom prioriteren van meerdere gerelateerde e-Governmentprojecten binnen het programma
- beheren van complexe interdependenties en risico's
- afwegen van en beslissen over projectprioriteiten en programmaprioriteiten
- organiseren en leiden van vergaderingen met de verschillende projectmanagers in het programma
- proactief rapporteren over de uitvoering van het toegewezen e-Governmentprogramma
Alsambassadeurbeheren van de relaties met andere FOD's en overheidsinstellingen; volgen, ondersteunen en begeleiden van projecten die binnen de bevoegdheden van de respectieve FOD's vallen; sponsoren en trekken van noodzakelijke veranderingstrajecten binnen en buiten de FOD, sensibiliseren en extern communiceren
teneinde
een draagvlak te geven aan het e-Governmentbeleid van de federale overheid; de Fedict-visibiliteit te verhogen en de e-Governmentvisie en -strategie uit te dragen bij de verschillende partners met het oog op administratieve vereenvoudiging en klantgerichte dienstverlening
Voorbeelden van taken
- leiden of bijwonen van stuur- en werkgroepen en vergaderingen; overleggen met en advies verlenen aan collega's (extern)
- ondersteuning geven bij de herstructurering van de processen in de onderscheiden FOD's
- samenwerken aan voorlichting en publicaties
- zich informeren, communiceren, contacten leggen met belangengroepen en het middenveld, in samenwerking met de beleidsverantwoordelijken
Alsinitiatoridentificeren van opportuniteiten voor e-Government en bepalen van indicatoren om de effectiviteit van deze opportuniteiten te kunnen meten; verzamelen van de nodige gegevens op basis van eigen inzichten of op grond van contacten binnen of buiten de federale overheidsdiensten
teneinde
de studiefase van een project te kunnen starten en er te kunnen over rapporteren
Voorbeelden van taken
- bepalen van basislijnen en indicatoren
- leggen van contacten binnen of buiten de federale overheidsdiensten om deze gegevens te bekomen
- organiseren van vergaderingen
- overleggen met en informeren van (interne en externe) klanten, leveranciers en bevoegde overheden
Als procesanalistopmaken, nazien en begeleiden van ontwerpen, het autonoom aansturen en uitwerken van voorstudies en behoefte-analyses voor FOD-overstijgende e-Government bouwstenen, het beheren van interdependenties met andere e-Government projecten en adviseren over opportuniteiten
teneinde
de gebruikersbehoeften van complexe gerelateerde projecten binnen het programma te kunnen vertalen.
Voorbeelden van taken
- analyseren van complexe processen
- afbakenen van meerdere projecten (omvang) binnen het programma en beschrijven van de randvoorwaarden, risico- en assumtieanalyse
- klanten bevragen over hun behoeften en aansluitend voorstellen formuleren
- ramingen opmaken en begrotingsvoorstellen betreffende projecten uitwerken en toetsen van projecten en voorstellen aan beschikbaar budget
- ramingen opmaken en begrotingsvoorstellen betreffende projecten uitwerken en toetsen van projecten en voorstellen aan beschikbaar budget
Alsprojectleiderautonoom beheren, plannen, leiden, opvolgen en/ of coördineren van meerdere gerelateerde e-Governmentprojecten binnen het programma, van concept tot realisatie
teneinde
de kwaliteit en de conformiteit met de doelstellingen ervan te verzekeren en ze succesvol, tijdig en binnen het voorziene budget te kunnen opleveren.
Voorbeelden van taken
- autonoom plannen en opvolgen van budget, middelen, projectplan, omvang, doelstellingen en op te leveren resultaten
- begeleiden en adviseren van de projectmanagers bij de uitvoering overeenkomstig de planning
- organiseren en leiden van opvolgingsvergaderingen, leiden of bijwonen van stuur- en werkgroepen
- laten uitvoeren van en adviseren over de resultaten van de voorziene proeven en eventueel bijsturen van proefprojecten
- pro-actief rapporteren over de uitvoering van de e- Governmentprojecten, het tijdig escaleren van mogelijke project-obstakels; beheren van de risico’s, omvang en veranderingsmanagement
Alscoachconstructief en resultaatgericht samenwerken met andere Fedict-experten en projectmanagers
teneinde
een goede samenwerking binnen Fedict te bewerkstelligen.
Voorbeelden van taken
- een constructieve en resultaatgerichte overleg en samenwerking met de experten van de andere Fedict-diensten aan de projecten binnen een programma
- een constructieve en resultaatgerichte overleg en samenwerking met Fedict PMO (Program Management Office)
- het aansturen van projectmanagers bij de uitvoering van hun projecten
- meewerken aan de verdere uitbouw en organisatie van Fedict, in het bijzonder van de Directie Progamma- en Projectbeheer
Alsexpertbestuderen van documentatie en vakliteratuur, contacten leggen met gespecialiseerde binnen- en buitenlandse instanties en deelnemen aan en geven van opleidings- en studiedagen
teneinde
de eigen vakkennis en algemene vorming en aansluitend de kennis binnen Fedict te ontwikkelen en de deskundigheid van alle interne en externe projectmedewerkers te verhogen
Voorbeelden van taken
- de eigen technische kennis en expertise in werkgroepen ter beschikking stellen
- opvolgen van de evoluties op het gebied van: project- en programmanagement, BPR, ICT en e-Government
- opvolgen van de actualiteit inzake e-Government bij andere binnen- en buitenlandse overheden
- op de hoogte blijven van technologische evoluties inzake ICT
Alsadministratief medewerkeruitvoeren van een aantal administratieve taken
teneinde
bij te dragen tot een vlotte afhandeling van procedures met betrekking tot de uitvoering van de opdracht.
Voorbeelden van taken
- verzorgen van briefwisseling, opstellen van verslagen, rapporteren
- voorbereiden van antwoorden op parlementaire vragen
- opvolgen van expertises en gerechtdossiers m.b.t. projecten
- opstellen van aanbestedingsdocumenten, aanbestedingsaanvragen en gunningsvoorstellen
- respecteren van de richtlijnen die binnen Fedict gelden
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal Project- en programmabeheer
de betrokkene geeft functioneel leiding aan de projectmanagers binnen zijn/haar programma
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|