Attaché A2 budget en beheerscontrole (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NBB008
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Verzekeren van de uitwerking en de opvolging van de boekhouding, de thesaurie en de budgetten
teneinde
het management te ondersteunen bij het financieel beheer van de organisatie.
Invoeren van beheersinstrumenten en analyseren van de sleutelprocessen van de organisatie
teneinde
het management te ondersteunen bij het nemen van beslissingen en bij het opstellen van de doelstellingen van de organisatie.
Resultaatgebieden
Alsbudgettair expertverwerken van alle budgettaire informatie en opstellen van de budgettaire voorstellen
teneinde
het budget van de organisatie uit te werken en op te volgen
Voorbeelden van taken
- uitwerken van de voorlopige planningen en opvolgen van de uitvoering ervan
- voorbereiden van alle budgettaire documenten die nodig zijn voor de opmaak van het budget en voor de verschillende aanpassingen in de loop van het jaar
- analyseren van de budgettaire, de financiële en de boekhoudkundige impact van de strategische beslissingen
- uitwerken van boekhoudkundige en financiële verslagen
Alsexpert thesaurieverzekeren van de efficiënte, correcte en tijdige opvolging van de ontvangsten en uitgaven van de organisatie
teneinde
de thesaurie van de organisatie optimaal te beheren
Voorbeelden van taken
- analyseren van de stromen en het verkeer van de thesaurie
- plannen van de uitgaven, goedkeuren van de betalingen
- opstellen van nota's m.b.t. de thesaurie voor de raad van bestuur
- overgaan tot beleggingen of leningen
- opstellen van het subsidieplan van de staat
Alsexpert boekhoudingoptimaal organiseren van de boekhoudkundige processen (vastleggingen, opdrachten tot betaling en vereffeningen)
teneinde
de goede uitvoering van de boekhoudkundige verrichtingen te verzekeren
Voorbeelden van taken
- opstellen en actueel houden van de boekhoudkundige procedures
- oplossen van eventuele problemen met de verschillende diensten en leveranciers
- fungeren als bevoorrechte contactpersoon voor de controleautoriteiten
Alsadviseurformuleren van adviezen m.b.t. de verschillende domeinen waarvoor hij/zij bevoegd is
teneinde
de diensten en het management van de organisatie te de meest accurate en actuele informatie te verstrekken en hen te ondersteunen bij het nemen van beslissingen
Voorbeelden van taken
- uitvoeren van studies met behulp van diverse financiële, boekhoudkundige en andere bronnen
- analyseren van het financieel beheer en verstrekken van technisch advies om dit beheer te verbeteren
- formuleren van advies aan de diensten en het management van de organisatie (de raad van bestuur, het algemeen beheerscomité,...), alsook aan externe entiteiten (regeringscommissarissen, kabinetten,...)
- meewerken aan de bestuursovereenkomst en aan het bestuursplan
- gedetailleerd antwoorden op de vragen van de medewerkers, klanten en anderen
Alsintern controleuridentificeren en analyseren van de risico's van de processen en invoeren van de activiteiten m.b.t. de interne controle
teneinde
het management verbeteringen voor te stellen voor de sleutelprocessen en dit in samenwerking met de controleautoriteiten (interne audit, Rekenhof,...)
Voorbeelden van taken
- analyseren van de processen in termen van input en output
- opsporen van anomalieën en de geschikte acties voorstellen
- analyseren van de risico's m.b.t. de processen (analyse waarschijnlijkheid / impact)
- organiseren en invoeren van het interne controleproces binnen de organisatie teneinde te zorgen dat de risico's onder controle zijn
- instaan voor de naleving van de normen en van de externe richtlijnen
Alscontroleur van het beheerverzekeren van de goede werking van de beheersinstrumenten (analyse van de budgetten en de kosten, rapportering en beheersindicatoren,...)
teneinde
het management te ondersteunen bij het nemen van beslissingen en bij het opstellen van de doelstellingen van de organisatie
Voorbeelden van taken
- analyseren en opvolgen van de uitvoering van de budgetten
- bijhouden van het verdelingsmodel van de kosten per dienst en per prestatie
- opvolgen van de beheersindicatoren
- rapporteren over het beheer
- voorstellen van aanbevelingen aan het management
Alskennisbeheerderopvolgen van de wetgeving en de reglementering inzake begroting en comptabiliteit, alsook van hun toepassing
teneinde
relevante informatie te verzamelen, te beheren en ter beschikking te stellen van de dienst en de organisatie
Voorbeelden van taken
- controleren van de bekomen informatie
- verstrekken van informatie aan de leidinggevende instanties
- doorgeven en uitleggen van nieuwigheden inzake de reglementering aan de medewerkers of aan de betrokken diensten
- deelnemen aan specifieke colloquia en conferenties om zijn/haar kennis te vergroten
- ontwikkelen en onderhouden van adequate instrumenten voor analyses en voorspellingen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB)
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
jaarlijks
|
organisaties/bedrijven
|
mondelinge vragen
|
als dossier
|
trimestrieel
|
kabinetten
|
richtlijnen
|
informeel
|
ad hoc
|
controleorganen
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
nota's
|
per brief, e-mail ...
|
trimestrieel
|
organisations/entreprises
|
nota
|
vergadering, stuurgroep ...
|
jaarlijks
|
kabinetten
|
adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
controleorganen
|
studies
|
informeel
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het hoofd Budget en beheerscontrole
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- beheer van zijn/haar werk
- behandeling van complexere dossiers
- formuleren van interne adviezen
De functie moet autorisatie vragen voor
- nota's en documenten die de organisatie of de dienst verbinden, die rechten creëren of die verplichtingen opleggen
- nota's voor de raad van bestuur
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving en reglementering
- bepalingen m.b.t. de overdracht van competenties
- regels van de Commissie voor de normalisatie van de comptabiliteit van de instellingen van openbaar nut van de sociale zekerheid
Welke vernieuwingen
- de documenten van de raad van bestuur begrijpbaarder maken, meer informatie en details verstrekken
- opstellen van nieuwe verslagen (ter uitvoering van een nieuwe wetgeving of op vraag van de directie of de raad van bestuur)
- de werkprocessen optimaliseren en/of automatiseren (met de hulp van de personen die de taken uitvoeren)
- zoeken van aanvullende controlemogelijkheden om zeker te zijn van de correctheid van de cijfers
- voorstellen formuleren om de administratieve procedures te vereenvoudigen (bv. de procedure voor de storting van de toelage van de staat), uitvoeren van de aanbevelingen van de regeringscommissarissen, het Rekenhof, bedrijfs- of andere revisoren, enz.
Gebaseerd op welk referentiekader
- ervaring inzake beheerscontrole en inzake diverse organisatieprocessen
- maturiteit (inzicht in organisaties, processen, prestaties)
|