Afdrukken

Attaché terugkeercoach (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NBV001

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Begeleiders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het omkaderen van personen met een bevel het grondgebied te verlaten, hen overtuigen om terug te keren en hen begeleiden in de voorbereiding van de terugkeer

teneinde

te zorgen voor een effectieve verwijdering op een zo humaan mogelijke wijze.

 

Resultaatgebieden
Als
begeleider
    het begeleiden van personen die het grondgebied moeten of willen verlaten en hen inlichten over hun rechten en plichten

teneinde

    hen te overtuigen om mee te werken aan hun terugkeer.

 

Voorbeelden van taken
  • het verlenen van alle juridische, administratieve en praktische informatie en bijstand aan deze personen over de mogelijke procedures voor vrijwillige en gedwongen terugkeer
  • het overtuigen van deze personen van de terugkeer op basis van een goed opgebouwde argumentatie en hem op de hoogte houden over de voortgang van het dossier
  • het oplossen van de problemen die hun terugkeer in de weg staan
  • beslissen of extra begeleiding of afzondering van één of meerdere familieleden i.f.v. de terugkeer of tijdens het verblijf noodzakelijk is, en hieromtrent een voorstel aan de hiërarchie opstellen
  • het voorbereiden van deze personen op hun terugkeer

 

Als
expert/dossierbeheerder
    alle ondersteunende stappen ondernemen en de nodige beslissingen treffen vereist voor de praktische afhandeling van de terugkeer

teneinde

    de uitvoering van de verwijdering van deze personen van het Belgisch grondgebied mogelijk te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren en verzamelen van nuttige en relevante informatie met inbegrip van informatie uit het administratief dossier, het interviewen van de betrokkenen om de nodige informatie te verzamelen en deze informatie aan de verschillende bevoegde diensten bezorgen
  • beslissen in individuele situaties, op basis van de bekomen informatie, om beroep te doen op de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), inclusief het afhandelen van het IOM-dossier
  • het verblijf in België afsluiten en de terugkeer voorbereiden met bijzondere aandacht voor extra zorgdossiers en speciale noden in land van herkomst alsook de opvolging van de procedures verzekeren
  • het uitleggen van de asielprocedure, het opmaken en ondertekenen van de nodige documenten en het betekenen van negatieve beslissingen aan de betrokken personen
  • de verschillende bevoegde personen en diensten verwittigen en pistes en oplossingen aanreiken in geval van niet terugkeer

 

Als
extern contactpersoon
    tussenpersoon zijn tussen de Belgische overheden en de privé-partners en openbare partners en anderen die betrokken zijn in het kader van de organisatie van de terugkeer

teneinde

    de organisatie van de terugkeer van de vreemdelingen zo adequaat en humaan mogelijk te laten verlopen.

 

Voorbeelden van taken
  • zelfstandig onderhandelen en bemiddelen met de betrokken partijen om problemen weg te werken en zo de organisatie van het verblijf en van de terugkeer vlot te laten verlopen
  • communiceren van beslissingen in belangrijke dossiers
  • onthalen van binnenlandse en buitenlandse delegaties (begeleiding, uitleg geven, presentaties, …)
  • organiseren en bijwonen van vergaderingen

 

Als
intern contactpersoon
    regelmatig rapporteren over de werkzaamheden en de resultaten aan de leidinggevenden en collega’s

teneinde

    deze regelmatig op de hoogte te houden van de belangrijkste dossiers.

 

Voorbeelden van taken
  • adviezen formuleren t.a.v. de hiërarchie inzake het beleid m.b.t. bijv. de escortes, de regularisatie van een familie, de noodzakelijkheid om al dan niet een gezin te splitsen,...
  • vergaderingen bijwonen en overleggen met collega's
  • het opstellen van rapporten en statistieken
  • communiceren en toelichten van beslissingen in belangrijke dossiers aan collega’s en leidinggevenden

 

Als
beheerder van een site (3 tot 7 units)
    alle acties en maatregelen treffen om de vreemdeling en zijn/haar gezin in afwachting van de terugkeer naar het land van herkomst, een menswaardig verblijf te bieden

teneinde

    het beleid van de overheid inzake het verblijf en de terugkeer in humane omstandigheden van vreemdelingen en hun gezinnen concreet gestalte te geven.

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van de optimale werking van de site, met name zorgen voor de aankopen en de betalingen ervan, de boekhouding, de leveranciers, het stockbeheer, de logistiek, het beheren van de budgetten voor de bewoners, ...
  • nemen van beslissingen over het aanpassen van regels van het huishoudelijk reglement op basis van het persoonlijk gedrag van de betrokken familie
  • beheren van crisissituaties op de site en de gepaste maatregelen treffen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Dienst Vreemdelingenzaken

mondelinge en schriftelijke vragen

per nota, brief, e-mail ...

dagelijks

IOM, Rode Kruis, Fedasil, andere federale overheden

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail, telefoon, fax, ...

regelmatig

open centrum

variabel

per brief, e-mail, telefoon, ...

regelmatig

de Politie

variabel

brief, e-mail, telefoon, fax, ...

ad hoc

OCMW, ziekenhuizen

variabel

brief, e-mail, telefoon, fax, ...

ad hoc

Rechtbanken

variabel

brief, e-mail, telefoon, fax, ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

intern

informatie en adviezen

persoonlijk contact, mail, note, dossier

dagelijks

management

mondelinge/schriftelijke vragen

per brief, e-mail, persoonlijk contact, vergaderingen, ...

regelmatig

open centra

informatie en adviezen

e-mail, brief, fax, telefoon, ...

ad hoc

Politiediensten

informatie

per brief, telefoon, fax, e-mail, ...

ad hoc

OCMW

variabel

per brief, telefoon, fax, e-mail, ...

ad hoc

OIM

variabel

per brief, telefoon, fax, e-mail, ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de centrumdirecteur of van de leidinggevende van de dienst

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de opvolging van de hem/haar toegewezen terugkeerdossiers
  • de organisatie van de noodzakelijke activiteiten inzake de terugkeer van personen naar het land van herkomst
  • het uitbouwen van een lokaal, een nationaal en een internationaal netwerk dat nodig is voor de uitoefening van de functie
  • het uitoefenen van bepaalde juridische bevoegdheden zoals de ondertekening van asielaanvragen, het betekenen van negatieve beslissingen aan de vreemdeling
  • het interveniëren in crisissituaties en beslissen over de te nemen maatregelen
  • het dagelijkse beheer van een site op vlak van logistiek, stock, voeding, kledij, budgetbeheer,...
  • het organiseren en bijwonen van vergaderingen
  • als terugkeercoach, de opvolging van de gezinnen in de site

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • uitzonderlijke activiteiten
  • complexe dossiers

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wet van 15/12/1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
  • de gedragscode
  • de verordening (EG) nr. 343/2003 van de Raad van 18 februari 2003 tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat door een onderdaan van een derde land bij een van de lidstaten wordt ingediend
  • het Verdrag van Genève van 1951
  • de koninklijke besluiten gerelateerd aan de materie van Dienst Vreemdelingenzaken, omzendbrieven, ministeriële beslissingen en de diverse administratieve procedures
  • de interne instructies van de hiërarchie
  • het ambtenarenstatuut

 

Welke vernieuwingen
  • het nemen van initiatieven met betrekking tot de dagelijkse werking
  • het vaststellen en rapporteren van problemen en het voorstellen van oplossingen aan de hiërarchie
  • het formuleren van adviezen t.a.v. de hiërarchie i.v.m. de organisatie van de site, de procedures en de werkmethodes

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • verbeterprojecten
  • interne overlegmomenten
  • overlegvergaderingen met de hiërarchie

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.