Grafisch vormgever (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : CO014
Niveau: B
Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
De totale grafische vormgeving van uiteenlopende soorten drukwerk of multimedia verzorgen
teneinde
kwaliteitsvolle grafische producten af te leveren aan de interne en externe klanten die beantwoorden aan de geldende huisstijl.
Resultaatgebieden
Alsontwikkelaaractief bijdragen aan het bepalen en toepassen van de interne en de externe communicatiestrategie
teneinde
een efficiënte, transparante, professionele en geüniformiseerde communicatiestijl te helpen uitwerken.
Voorbeelden van taken
- de grafische ontwikkeling van voorgestelde communicatieprojecten verzorgen en uitwerken van creatieve voorstellen voor de communicatiestrategie
- voorstellen uitwerken ter verbetering van de huisstijl
- ontwikkelen van grafische charters
- bijdragen tot het garanderen van de huisstijl van communicatiecampagnes en van de grafische visibiliteit van de organisatie (optreden als contactpunt)
Alstechnisch ondersteunervormelijke en technische ondersteuning bieden aan de organisatie
teneinde
bij te dragen tot de professionaliteit van de interne communicatie van de organisatie
Voorbeelden van taken
- helpen bij het realiseren van e-newsletters, brochures, banners, flyers, affiches, , infografie, ontwikkelen van logos, ...
- advies geven inzake aantrekkelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, normen
- uitleg verschaffen van technische en operationele ondersteuning aan de interne klanten en de productieagentschappen (drukkerijen e.a. )
- zorgen voor het tijdig verschijnen van de informatiebladen en andere communicatieproducten
- up-to-date blijven met de nieuwe grafische technieken: infografie, …
Alsaudiovisueel deskundigegrafische content creëren, uitwerken en bewerken
teneinde
de informatie en communicatie van de organisatie boeiend en aangenaam te maken voor de klanten
Voorbeelden van taken
- zorgen voor de lay-out, de grafische uitwerking en de interface van ontwerpen en teksten
- verschaffen van de nodige tekeningen/documenten ter vervollediging van het dossier/project
- foto’s scannen en bewerken en fotogalerijen samenstellen
- digitale en gedigitaliseerde analoge opnames bewerken
- uitwerken van creatieve voorstellen voor grafische content
Alsrevisorevalueren en verbeteren van opgeleverde of bestaande ontwerpen, teksten of toepassingen
teneinde
te verzekeren dat deze voldoen aan de kwaliteitsnormen en de geldende huisstijl
Voorbeelden van taken
- kwaliteit en eenvormigheid nagaan van de ontvangen projecten en drukproeven nakijken en verbeteren
- toepassingen controleren, testen, actualiseren en verbeteren
- de oorspronkelijke teksten op basis van de communicatiestrategie aanpassen
- de spelling en de stijl van de oorspronkelijke teksten controleren en, in voorkomend geval, verbeteren
- de generieke en specifieke woordenschat aanpassen zonder de technische specificiteit en de zin van de oorspronkelijke boodschap aan te tasten
Alscontactpersooninlichtingen verstrekken aan de interne klanten met betrekking tot hun opdrachten
teneinde
hen volledige informatie te bezorgen en antwoord te bieden op hun vragen
Voorbeelden van taken
- de interne klanten inlichtingen verschaffen
- mondelinge en schriftelijke contacten verzorgen aangaande werkwijze, timing, gebruikte methodes en de communicatiestrategie
- de betrokken partijen op de hoogte houden van de stand van zaken
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
interne klant
|
vragen
|
mondeling, schriftelijk, email,…
|
dagelijks
|
accountmanager, leidinggevende
|
communicatieplan, grafische charters
|
algemene memoranda
|
ad hoc
|
productieagentschappen (drukkerijen e.a.)
|
vragen
|
mondeling, schriftelijk, email,…
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
interne klant
|
antwoorden op vragen
|
mondeling, schriftelijk, email,…
|
dagelijks
|
account manager
|
antwoorden op vragen
|
mondeling, schriftelijk, email,…
|
ad hoc
|
productieagentschappen (drukkerijen e.a. )
|
antwoorden op vragen
|
mondeling, schriftelijk, email,…
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Communicatieverantwoordelijke
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- advies en inlichtingen inzake grafische vormgeving aan interne klanten
- evaluatie van opgeleverde of bestaande ontwerpen, teksten of, toepassingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- alle maatregelen met budgettaire impact
- oplossen van complexe, inhoudelijke vragen gebeurt in overleg met de communicatieverantwoordelijke
- deadlines met betrekking tot uit te voeren projecten (intra- en internetsite, publicaties, mailing, …)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- communicatieplan directie P&C
- basisbegrippen wetgeving auteursrechten
Welke vernieuwingen
- voorstellen van verbetering van de huisstijl, de communicatiestijl, de procedures, de processen, ...
- uitwerken van creatieve voorstellen voor grafische content
- grafische charters uitwerken
Gebaseerd op welk referentiekader
- communicatieplan directie P&C
|