Catalograaf (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : CO011
Niveau: B
Functiefamilie : Productbewerkers Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Bibliografische notities opstellen volgens de richtlijnen en het gebruik van de catalografische normen bevorderen (onomastiek) en/of de inhoud van de gecatalografeerde documenten identificeren en uitdrukken volgens standaardnormen (analyse)
teneinde
van de catalogus van de Koninklijke Bibliotheek van België een referentie terzake te helpen maken.
Resultaatgebieden
Alsonomastisch catalograaf schrijven van catalografische notities voor de catalogus van de Koninklijke Bibliotheek
teneinde
bij te dragen aan het deskundig beheer van de catalogus.
Voorbeelden van taken
- In de Vubis-software verschillende soorten documenten catalograferen (monografieën, tijdschriften, jaarboeken, cd’s, dvd’s, stripverhalen, tentoonstellingscatalogi, doctoraatsthesissen, brochures, school- en universiteitsboeken, toeristische gidsen…).
- Voorafgaand aan elke nieuwe opname in de catalogus de aanwezigheid van dubbele exemplaren controleren (verschillende vormen van eenzelfde document en/of van zijn auteurs) en dit verhelpen.
- Het document analyseren en de verschillende velden van de notitie invullen (titel en vermelding inzake verantwoordelijkheid, uitgave, collatie, reeks, ISBN…) met inachtneming van de toepasselijke regels.
- De bestanden ‘auteurs’ en ‘uitgevers’ aanvullen (geboorte- en overlijdensdata, adellijke titel…).
- Zo nodig aanvullende informatie opzoeken op internet (catalogi van andere bibliotheken, Electre, Google…).
Alsanalytisch catalograaf toewijzen van één of meer onderwerpen aan een document en deze toevoegen aan de catalografische notitie
teneinde
het opzoeken van documenten in de geïnformatiseerde catalogus te vergemakkelijken.
Voorbeelden van taken
- Het document analyseren en het (of de) behandelde onderwerp(en) bepalen.
- De meest relevante onderwerpen selecteren.
- De onderwerpen op gestandaardiseerde wijze uitdrukken met behulp van de analytische thesaurus van de Library of Congress (Library of Congress Subject Headings) en onderwerpen van het Engels vertalen in het Frans en het Nederlands.
- De Vubis-software gebruiken.
- De al toegewezen onderwerpen verbeteren en corrigeren.
Alscatalografisch deskundige opleiden van de collega’s op het gebied van onomastische en analytische catalografie
teneinde
hen in staat te stellen bij te dragen tot de productie van een kwaliteitsvolle catalogus.
Voorbeelden van taken
- De eigen catalografische kennis ontwikkelen en updaten.
- Nieuwe collega’s opleiden.
- Nota’s en korte handleidingen schrijven.
- Collega’s ondersteunen bij de uitvoering van hun werk: hun feedback geven, hun vragen beantwoorden en hen bijstaan met advies
Alscorrectornalezen en verbeteren van de bestaande onomastische notities
teneinde
de catalogus te verbeteren en de juistheid ervan te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- De bestaande onomastische notities controleren en verbeteren (met het document in de hand).
- Onvolledige notities aanvullen.
- Bijzondere aandacht besteden aan de spelling en vertaalfouten.
- Zo nodig naslagwerken raadplegen.
Alscollectiebeheerder ontvangen van documenten, deze etiketteren en stempelen en er een boeknummer aan toekennen
teneinde
de documenten volgens de richtlijnen te klasseren in de boekenrekken van de Koninklijke Bibliotheek.
Voorbeelden van taken
- De te catalograferen documenten ontvangen.
- Aan elk gecatalografeerd document een boeknummer toekennen.
- De documenten van een etiket voorzien of ze aan de etiketteringsdienst bezorgen.
- De gecatalografeerde documenten naar de juiste afdeling brengen.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Hiërarchie
|
behoeften, instructies, advies, normen, prioriteiten, planning, inhoud
|
Papier, elektronische, mondelinge communicatie, afspraken, nota's, vergaderingen, email, verslag;
|
wanneer nodig
|
collectiebeheer en conservators
|
inlichtingen documenten, archieven
|
Papier, elektronische, mondelinge communicatie, afspraken, nota's, vergaderingen, email, verslag;
|
wanneer nodig
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Hiërarchie
|
Vragen/antwoorden, schriftelijk/mondeling, feedback, behoeften;
|
Mondeling, schriftelijk, email, elektronische/papieren documenten, vergadering;
|
wanneer nodig
|
Conservatoren, interne/externe klanten
|
gegevens betreffende de (catalogus van de) collectie
|
Mondeling, schriftelijk, email, elektronische/papieren documenten, vergadering;
|
wanneer nodig
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het hoofd van de cel catalografie of de assistent/werkleider
De functie leidt : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- opstellen van bibliografische notities
- toewijzen van onderwerpen aan documenten
De functie moet autorisatie vragen voor
Impact
Totaal werkbudget entiteit
NVT
Eigen werkbudget
NVT
Andere kwantitatieve gegevens
1. NVT
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Bibliografische richtlijnen
Welke vernieuwingen
- Voorstellen van verbetering aan de werkprocedures
- Voorstellen van verbetering aan de classificatie van documenten
Gebaseerd op welk referentiekader
|