Documentatiebeheerder (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : CO004
Niveau: B
Functiefamilie : Productbewerkers Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Uitvoeren van verschillende administratieve taken met betrekking tot het beheer van de gespecialiseerde bibliotheek
teneinde
relevante documentatie en informatie te verzamelen, bewaren, catalogiseren, inventariseren voor de medewerkers van het RIZIV en/of derden
Bijstaan van de gebruikers van de bibliotheek in hun zoektocht naar documentatie en informatie
teneinde
te voldoen aan hun professionele informatiebehoeften
Resultaatgebieden
Alsdocumentalistzorgen voor de opvolging en beoordelen van de relevantie van het aanbod van boeken, tijdschriften, CD-ROM’s en andere informatie en documentatie
teneinde
de relevante informatie en/of documentatie die aan de professionele informatie- en documentatiebehoeften van de gebruikers beantwoordt, te selecteren en te bestellen
Voorbeelden van taken
- Beoordelen van de informatiebehoeften van de gebruikers
- Opsporen van de onvolledige collecties
- Opvolgen van de gespecialiseerde literatuur
- Bestellen van boeken, tijdschriften, tijdschriftartikels en andere informatie en documentatie en formuleren van aankoopvoorstellen
- Inkorten van de beschikbare documentatie
Alsgegevensbeheerderontwikkelen van een logische structuur, inventariseren en coderen van de documentatie/informatie die beschikbaar is in manuele of automatische bestanden (volgens die structuur)
teneinde
ervoor te zorgen dat de gebruiker snel over nuttige relevante informatie/documentatie kan beschikken
Voorbeelden van taken
- Opmaken van een titelbeschrijving in de beheercatalogus van de bibliotheek volgens de International Standard Bibliographic Description (I.S.B.D.) en opstellen van een samenvatting van de inhoud van de boeken, CD-ROM’s of seriële publicaties
- Interpreteren en invoeren van gegevens in een database (Docleg=databank met de officieuze coördinatie en de historiek van de wetgeving Geneeskundige Verzorging en Uitkeringen) en/of in Wordbestanden die de officieuze coördinaties van de GVU-wetgeving bevatten
- Coderen van de beschikbare documentatie/informatie (boeken, tijdschriften, wetten en besluiten, artikels, parlementaire stukken van het Federale, Waalse en Brusselse parlement, vragen en antwoorden van Kamer en Senaat, nota’s, notulen, verslagen of andere publicaties)
- Controleren en bijwerken van de databank en de bestanden
- Optimaliseren van de indexerings- en classificatiesystemen.
Alsadviseurbijstaan van de interne of externe gebruikers van de bibliotheek in hun zoektocht naar informatie/documentatie en/of zoeken van informatie/documentatie voor de gebruikers
teneinde
hen de gevraagde informatie/documentatie te bezorgen opdat zij aan de hand hiervan hun werk kunnen voortzetten
Voorbeelden van taken
- Onthalen, begeleiden en informeren van individuele gebruikers of van groepen interne of externe gebruikers in verband met de werking van de bibliotheek en de diensten die zij voorstelt
- Interpreteren en analyseren van de informatie- en documentatieaanvragen van de gebruikers ter plaatse, telefonisch, per e-mail of per fax en hen eventueel helpen bij hun opzoekingen
- Zorgen voor de ontlening van boeken, tijdschriften en andere documentatie
- Zoeken naar documentatie in de archieven
- Doorverwijzen naar andere diensten of externe bronnen
Alskennisbeheerder/-verspreideruitwerken en verspreiden van een overzicht van de nieuwe beschikbare informatie/documentatie
teneinde
het gebruik van de informatie/documentatie aan te moedigen en te bevorderen
Voorbeelden van taken
- Op de hoogte blijven van en zorgen voor de opvolging van nieuwe belangrijke documentatie/informatie voor de gebruikers (nieuwe nummers van tijdschriften, krantenartikels, nieuwe wetten en besluiten, parlementaire stukken, parlementaire vragen en antwoorden, aankooplijsten van boeken, CD-ROM’s, tijdschriften, online-abonnementen)
- Selecteren van informatie, wetten, belangrijke artikels…
- Opstellen van informatieoverzichten en de lay-out ervan verzorgen
- Verrichten van gepersonaliseerde follow-ups en het resultaat ervan verspreiden aan de betrokken personen
Alsadministratief medewerkeruitvoeren van administratieve en logistieke taken die verbonden zijn met het beheer van de verschillende informatiedragers
teneinde
de informatie/documentatie in de beste omstandigheden te verzamelen, verspreiden, archiveren en ter beschikking te stellen van de gebruikers
Voorbeelden van taken
- Zorgen voor de administratie van de bestellingen (boeken, CD-ROM’s, tijdschriften…): controle van de levering en de factuur, invoeren van administratieve en boekhoudkundige gegevens, verspreiding aan de abonnees/gebruikers
- Beheren van de online-abonnementen: invoeren van de toegangsgegevens, controleren van de toegankelijkheid (waaronder het beheer van de paswoorden), de beschikbaarheid en de juistheid van de online-abonnementen voor databanken en tijdschriften
- Zorgen voor de administratie van de ontleningen: inschrijven van de nieuwe ontleners, reservaties verwerken, rappels versturen
- Opmaken van de inventaris van de boeken voor het patrimonium, inschrijven van boeken, schrappen van de afgeschafte boeken, enz.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Externe/interne gebruikers van de bibliotheek
|
Schriftelijke en mondelinge vragen
|
Brief, e-mail, telefoon, de visu
|
Dagelijks
|
Management
|
Schriftelijke en mondelinge vragen
|
E-mail, telefoon, de visu
|
Ad Hoc
|
Collega’s
|
Schriftelijke en mondelinge vragen
|
E-mail, telefoon, de visu
|
Ad Hoc
|
Andere FOD’s
|
Schriftelijke en mondelinge vragen
|
E-mail, telefoon, de visu
|
Ad Hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Externe/interne gebruikers van de bibliotheek
|
Schriftelijke, mondelinge adviezen
|
Brief, e-mail, telefoon, de visu
|
Dagelijks
|
Management
|
Schriftelijke, mondelinge adviezen
|
E-mail, telefoon, de visu
|
Ad Hoc
|
Collega’s
|
Schriftelijke, mondelinge adviezen
|
E-mail, telefoon, de visu
|
Ad Hoc
|
Andere FOD’s
|
Schriftelijke, mondelinge adviezen
|
E-mail, telefoon, de visu
|
Ad Hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Verantwoordelijke van de documentatieafdeling (bibliotheek)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- De organisatie van zijn eigen werk
- Behandeling van de ingediende informatieaanvragen
De functie moet autorisatie vragen voor
- Acties die een weerslag hebben op het beleid van de bibliotheek
- Verwijderen van archieven
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Niet van toepassing
Eigen werkbudget
Niet van toepassing
Andere kwantitatieve gegevens
1. Niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Auteursrechten, copyright
- Reglementering inzake toegang tot informatie
Welke vernieuwingen
- Verbetering van de toegang tot informatie voor de bevolking
Gebaseerd op welk referentiekader
|