Administratief assistent uitbetalingsbureau (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : SD012
Niveau: C
Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
De uitkeringsaanvraagdossiers van de sociaal verzekerden samenstellen en hierbij hun rechten garanderen en hen informeren over hun verplichtingen, en de opvolging van hun dossiers verzekeren in samenwerking met de RVA
teneinde
hen correct en zo snel mogelijk te vergoeden en de voorschotten van de RVA te beheren in toepassing van de reglementering ter zake.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderhet beheer van de eigen dossiers plannen en organiseren door toepassing van de reglementering en de adequate onderrichtingen
teneinde
de verschillende taken optimaal uit te voeren en op die manier de correcte en snelle verwerking van de uitkeringsaanvragen mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- de dossiers bestuderen en de fouten die eraan gekoppeld zijn opsporen en corrigeren
- de reglementering correct toepassen, in het bijzonder met inachtneming van de opgelegde termijnen, en de problemen die eraan gekoppeld zijn opsporen en analyseren
- procedures toepassen op dossiers, d.w.z. de noodzakelijke opeenvolgende verrichtingen uitvoeren om te voldoen aan de vraag van de klant
- zijn werk dagelijks plannen en uitvoeren in functie van de algemene planning van de dienst en de verwachtingen van de klant om te anticiperen op de periodes van grote drukte
- gebruik maken van de werkinstrumenten, in het bijzonder de informaticatools, die ter beschikking gesteld worden ; de behandelde dossiers die nog actief zijn klasseren.
Alskennisbeheerderde kennis en de interne expertise van zijn uitbetalingsbureau ontwikkelen, handhaven en verspreiden
teneinde
zijn eigen expertise en die van zijn collega’s te vernieuwen
Voorbeelden van taken
- aan zelfstudie doen via lezen, bestuderen en updaten van zijn documentatie
- deelnemen aan de opleidingen
- de verworven kennis, attitudes en competenties overdragen aan de collega's
- zijn eigen expertise proactief uitbreiden op basis van de algemene kennis van zijn collega's inzake werkloosheid
Alscontactpersooninlichtingen verstrekken en antwoorden op vragen of klachten van de interne klanten (personeelsleden HVW) of externe klanten met betrekking tot het dossier
teneinde
volledige informatie te verstrekken over het dossier of een antwoord op de vraag of de klacht voor te stellen
Voorbeelden van taken
- de (interne of externe) klant ontvangen (in het kantoor, aan het loket, aan de telefoon of via briefwisseling)
- mondeling en schriftelijk contact opnemen met de (interne of externe) klant en de meest efficiënte contacten aanknopen (bijvoorbeeld naast het adres ook het telefoonnummer van de klant vragen)
- contact opnemen met de verwante instellingen (RVA, FOREM, ACTIRIS, VDAB, ADG, werkgevers, sociale secretariaten, ziekenfondsen, ...) via telefoon, via een bezoek ter plaatse, tijdens vergaderingen of via briefwisseling bij de verschillende etappes van de procedure (C51, na ontvangst van een C2 of een C29, betaling en verificatie)
- de legitieme belangen van de klant bevestigen bij derden, aan de hand van attesten eigen aan onze instelling (attesten bestemd voor het OCMW, inlichtingenblad ziekenfonds, …)
- de interne of externe klant informeren, adviseren en bijstaan in de materie waarvoor de dienst bevoegd is en hem snel doorverwijzen naar de geschikte interne of externe dienst, op basis van een correcte analyse van zijn aanvraag
Alsteamlidwerken binnen een permanente geest van samenwerking in de dienst
teneinde
een hoog kwaliteitsniveau te handhaven met betrekking tot de uit te voeren taken, zelfs in moeilijke omstandigheden, en bij te dragen tot de teamdoelstellingen.
Voorbeelden van taken
- actief deelnemen aan interne vergaderingen met betrekking tot de werkorganisatie
- de specifieke dossiers van de dienst bespreken met de collega's
- de informatie die nodig is voor de uitvoering van de taken overmaken aan de collega's van de dienst, maar ook aan de andere diensten
- waken over de toegankelijkheid van de informatie voor de collega’s
- zich organiseren onder collega’s en met het diensthoofd om uitzonderlijk en tijdelijk andere taken uit te voeren
Alsmedewerker toelaatbaarheidde werkloze ontvangen en hem informeren over zijn rechten en plichten, de noodzakelijke stukken voor de samenstelling van zijn dossier verzamelen en de opvolging ervan verzekeren
teneinde
zo snel mogelijk een volledig dossier in te dienen bij de RVA die vervolgens uitspraak doet over het recht op de werkloosheidsuitkeringen
Voorbeelden van taken
- de werklozen ontvangen, feedback geven over de informatie of documenten en deze helpen invullen; het dossier aanmaken en alle nodige coderingen invoeren in de computer
- de werkloze informeren over zijn plichten op het vlak van werkloosheidscontrole of inschrijving als werkzoekende en over zijn persoonlijke situatie
- dagelijkse kantoortaken uitvoeren
- de conformiteit van het dossier controleren en de noodzakelijke informatie invoeren
- de eventuele problemen of fouten met betrekking tot het dossier opsporen in elke etappe van de procedure
Alsmedewerker betalingbeheren van de betalingen en de verificatieresultaten
teneinde
ervoor te zorgen dat de begunstigden de hun verschuldigde bedragen tijdig ontvangen
Voorbeelden van taken
- nagaan of de betaaldocumenten goed ingevuld en ondertekend zijn en geen doorhalingen bevatten; de ad hoc brieven opmaken en terugsturen
- het voor beslag vatbare aandeel van de uitkering berekenen en de beslagen, overdrachten, … behandelen
- ervoor zorgen dat de nodige informatie in het systeem zit
- de lijsten brugpensioen en maximale vrijstelling behandelen
- de borderellen behandelen binnen de voorgeschreven termijnen, en dit in elke etappe van het verificatieproces
Alsboekhouder en schuldbeheerderde reglementering toepassen, alsook de instructies van de RVA en die van de HVW inzake het voeren van een boekhouding en de inning of de diverse wettelijke invorderingen van werkloosheidsuitkeringen en andere onterecht uitbetaalde sociale uitkeringen
teneinde
de werking van de instelling te verzekeren, enerzijds met inachtneming van de boekhoudkundige verplichtingen als openbare dienst en anderzijds om de rechten van de HVW en van de derden te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- de HVW-schulden en de schulden van de HVW-administratie aanmaken en opvolgen en een schuldvorderingsdossier opmaken
- de schulden ‘derden’ creëren en opvolgen (onderhoudsgeld, beslagen, indeplaatsstellingen, ...) en de schuldvorderingsdossiers opmaken
- regelmatig uitleg geven aan de collega’s (onder andere over de inventaris), teneinde bij te dragen tot de verheldering van de behandelingen, transacties en resultaten van de boekhouding en het schuldbeheer
- de commentaarzones van de verschillende soorten schulden gebruiken om duidelijke en concrete boodschappen over te maken aan de andere gebruikers
Positionering
De functie krijgt leiding van
Chef uitbetalingsbureau of adjunct
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|