Attaché A2 sociale dialoog (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE018
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Zelfstandig en proactief de ingewikkelde dossiers behandelen die verband houden met de sociale dialoog in een van de directies van de Afdeling sectoraal overleg van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen
teneinde
een doeltreffende en vruchtbare sociale dialoog te bewerkstelligen
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderingewikkelde dossiers zelfstandig en georganiseerd beheren binnen de toegewezen termijnen en door een juridische en socio-economische inbreng de beslissing in een dossier rechtvaardigen
teneinde
de sociale dialoog correct te laten functioneren
Voorbeelden van taken
- alle relevante informatie verzamelen
- instaan voor de follow-up van de procedures
- nota's voor de hiërarchie voorbereiden
- dossiers opvolgen die betrekking hebben op juridische conflicten
- antwoorden voorbereiden op vragen van het publiek (brief, advies, nota, ...)
Alscontroleurnagaan of de inhoud en de vorm van de documenten en de dossiers voldoet aan de geldende regels en normen
teneinde
goedkeuring te geven of afwijkingen te melden in naam van de Overheid
Voorbeelden van taken
- de ontvangen teksten analyseren en vergelijken met hogere rechtsnormen
- wijzigingen voorstellen en, indien nodig, instaan voor de follow-up van de uitvoering ervan
Alsanalistinformatie opzoeken en een standpunt bepalen over de wetgeving betreffende de sociale dialoog
teneinde
een basis te leggen voor wetgevende en reglementaire initiatieven
Voorbeelden van taken
- juridische informatie verzamelen, zowel in België als in het buitenland
- juridische reglementeringen analyseren
- informatie verwerken tot een eenduidige conclusie
- de wetgeving en de rechtspraak opvolgen
Alscontactpersoongesprekspartner zijn voor de toevertrouwde dossiers
teneinde
vooral aan de interne en externe klanten de gepaste informatie te verschaffen over het behandelde domein
Voorbeelden van taken
- de verscheidene aanvragers die bij het dossier betrokken zijn, inlichtingen verschaffen
- een antwoord formuleren op de schriftelijke vragen van andere overheden en van de particulieren die betrokken zijn bij het dossier
- klachten / geschillen behandelen
Alskennisbeheerderten allen tijde op de hoogte blijven van de wijzigingen in de wetgeving, van de rechtspraak en de rechtsleer, van de socio-economische evolutie, de verzamelde kennis uitbreiden, aanvullen en bezorgen aan anderen (medewerkers)
teneinde
zijn/haar kennis te delen met anderen (medewerkers) en geactualiseerde adviezen te formuleren
Voorbeelden van taken
- persoonlijk inlichtingen inwinnen, gespecialiseerde literatuur lezen
- deelnemen aan de interne vergaderingen over de kennisoverdracht
- een verslag maken van bepaalde vergaderingen
- deelnemen aan studiedagen, conferenties en seminaries
- inlichtingen inwinnen en zich verdiepen in de verschillende behandelde materies
Alscoachinstaan voor de coaching van de nieuwe medewerkers
teneinde
hun kennis op het vlak van de sociale dialoog te vergroten
Voorbeelden van taken
- de nieuwe medewerkers advies geven
- een aanspreekpunt zijn voor de nieuwe medewerkers indien zij hulp nodig hebben
Positionering
De functie krijgt leiding van
de verantwoordelijke Adviseur van de directie
het adjunct-diensthoofd
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|