Attaché A2 administratieve HR-cel - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO042
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
De taken van de dienst HRM determineren, leiden en coördineren, in het bijzonder op administratief en informaticavlak (dossierbeheer, beheer aan- en afwezigheden, beheer geldelijke en administratieve rechten en plichten, …).
teneinde
op een efficiënte manier bij te dragen tot de verwezenlijking van de strategische doelstellingen van de afdeling HRM, alsook tot het behalen van de nodige operationele resultaten.
De modernisering van de dienst verwezenlijken en deze modernisering continu beheren.
teneinde
de HRM-processen optimaal te beheersen en deze te laten verlopen via geïnformatiseerde systemen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet dagelijks beheer op zich nemen, d.w.z. de interne organisatie van de dienst bepalen en toezicht houden op de juiste werkverdeling tussen de verscheidene teams (wedden en lonen, tijdsregistratie, administratie loopbanen), procedures invoeren met het oog op een correcte uitvoering van de taken en hierbij de geldende regels naleven of houden naleven (statuut en diverse andere voorschriften)
teneinde
de strategische doelstellingen van de afdeling HRM te behalen.
Voorbeelden van taken
- In overleg met de dienstchef HRM de strategische en operationele doelstellingen in een jaaractieplan omzetten en de uitvoering ervan aansturen..
- Beheren van de interne en externe informatiestromen, inclusief electronische dataoverdrachten (Belcotax, Dmfa, Dimona, Pdata, Medex, Ofo,……).
- Beslissingen en dienstrichtlijnen onder de dienstmedewerkers verspreiden en hen uitleg verschaffen over de te behalen doelstellingen (bv. : erop toezien dat de taken en de wijzigingen in de reglementering tijdig en correct uitgevoerd worden).
- De efficiënte van het team optimaliseren door feedback en via concrete werkvergaderingen, door een constante evaluatie en permanente vorming.
- Adviezen geven en nota’s opstellen voor de hiërarchische lijn van de afdeling HRM, de Algemene Directie van de instelling, het personeel van de instelling, enz.
Alsprojectleiderautonoom inzetten, sturen, coördineren en opvolgen van moderniseringsprojecten met impact op de volledige instelling
teneinde
een projectuitvoering conform de vooropgestelde resultaten te bereiken.
Voorbeelden van taken
- Medewerking verlenen aan de opmaak van het projectplan, opstellen van de bestekken en eventuele navenanten en evaluatie van de ingediende offertes.
- Instaan voor de realisatie van het project : de acties plannen, het werk structureren en externe planningsvergaderingen bijwonen.
- Opvolgen van de kwaliteit, de haalbaarheid van de acties en rapporteren.
- Projectmedewerkers aansturen en coachen
- Afsluiten van het project (eindevaluatie, definiëring best practices, enz.)
Alsverantwoordelijke ICTde implementatie van nieuwe toepassingen succesvol bewerkstelligen en de toepassingen onderhouden.
teneinde
de technologische meerwaarde volledig te benutten
Voorbeelden van taken
- Externe planningsvergaderingen bijwonen.
- Onderling afstemmen van de toepassing op de reglementering en de procedures evalueren en eventueel bijwerken.
- Deelnemen aan en plannen van de opleidingen.
- Analyse en parametreren van de toepassingen.
- Systeemonderhoud (backups, installaties van nieuwe versies en updates en oplossing van technische problemen eventueel in samenwerking met de leveranciers.
Alsbeheerder en coördinator van de loopbanen en/of selectiesmedewerking verlenen bij selecties en aanwervingen van statutair en contractueel personeel en de loopbanen beheren op allerlei vlakken: administratief, geldelijk,..., de uitvoering organiseren van het bijhorend administratief werk met innachtneming van een correcte toepassing van het personeelsstatuut
teneinde
bekwaam personeel aan te werven in het kader van de juridische en administratieve verplichtingen en hen een optimale loopbaanontwikkeling te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- De uitbetaling van wedden en vergoedingen verzekeren.,met inbegrip van de geldelijke en administratieve effecten van loopbaanincidenten.
- Toezien op een correcte behandeling van de gegevens en dossiers en de nieuwigheden aan het personeel van de instelling mee delen.
- De aan-en afwezigheden beheren: tijdsregistratie en toegangsbeheer.
- Deelnemen aan de organisatie bevorderingsprocedures, de evaluatie van de kandidaten en toezicht houden op de opvolging van de selectie- en bevorderingsprocedures d.w.z. op de opmaak van besluiten, arbeidsovereenkomsten en nota’s in verband met aanwerving en/of bevorderingen.
- De wijzigingen aan het statuut integreren door een kader te scheppen en procedures te creëren of aan te passen om de geldelijke en administratieve rechten te waarborgen.
Alsdeskundigede hiërarchie informeren, adviseren en helpen bij elke vraag met betrekking tot het personeelsbeheer, de medewerkers van de dienst en alle andere personeelsleden van de instelling informeren en adviseren over hun rechten en plichten en het verloop van hun loopbaan en ten laste, externe belanghebbenden informeren en adviseren
teneinde
De loopbaan van de personeelsleden maximaal te ontwikkelen en hierbij het statuut en de geldende reglementeringen na te leven.
Voorbeelden van taken
- Individuele, soms complexe dossiers bestuderen, oplossingen formuleren en op precieze vragen van de personeelsleden van de instelling antwoorden via diverse communicatiekanalen.
- Deelnemen aan de uitwerking van een instrument van kennisbeheer inzake personeelsbeheer en het gebruik ervan in de eigen dienst verzekeren.
- Het personeel informeren over de wijzigingen in de toe te passen reglementering door gebruik te maken van moderne communicatietechnieken, medewerking verlenen aan de aanpassing en toepassing van het arbeidsreglement en geven van presentaties.
- Deelnemen aan externe comités en werkgroepen.
- Voorontwerpen van antwoord op externe vragen formuleren.
Alsmedebeheerder van het personeelsplaninformatie en adviezen geven en/of deelnemen aan het opstellen van het personeelsplan, rekeninghoudend met de wettelijke en budgettaire aspecten en op basis van de richtlijnen van de hiërarchische lijn
teneinde
maximaal de bestaande middelen te benutten met het oog op het behalen van de doelstellingen van de instelling.
Voorbeelden van taken
- De in- en uitgaande personeelsstroom opvolgen en in kaart brengen.
- Deelnemen aan de raming van de behoeften inzake personeel (bvb. het noodzakelijk aantal voltijdse equivalenten en hun verdeling inschatten).
- De kosten en financiële stromen met betrekking tot het personeel ramen, opvolgen en de werkelijke uitgaven bewerkstelligen via ordonnanties.
- Argumenten aanhalen en verdedigen voor het verkrijgen van de personeelsenveloppe.
- Documenten voor de directieraad en het beheerscomité voorbereiden.
Alscoachinstaan voor de begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers van de dienst
teneinde
hun verantwoordelijkheidszin en prestatieniveau te optimaliseren.
Voorbeelden van taken
- Individuele gesprekken met de medewerkers voeren.
- Eventuele obstakels opsporen en verbeteringsacties ondernemen.
- Detecteren van de ontwikkelingsnoden van de medewerkers.
- Opleidingsvoorstellen formuleren of toestaan.
- Coachen in het gebruik van nieuwe informaticatools.
Alskennisbeheerdercontinu op peil houden, verbeteren en uitdragen van de kennis, in het bijzonder deze over de HRM-processen en op het vlak van ICT
teneinde
De expertise terzake te actualiseren, te verdiepen en te consolideren.
Voorbeelden van taken
- Identificeren van nieuwe tendensen.
- De eigen kennis verder ontwikkelen en delen met collega’s.
- Volgen van seminaries en specifieke opleidingen.
- Informatie ophalen buiten de instelling (benchmarking).
- Fungeren als contactpersoon voor kennisplatforms (e-communities, e-Workspace van de SZ).
Positionering
De functie krijgt leiding van
Diensthoofd HRM
Administrateur-generaal, Adjunct-administrateur-generaal
De functie leidt : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|