Attaché A2 businessanalyse - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIC061
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Analyseren van de noodzaak, de technische haalbaarheid en de economische rendabiliteit (kosten-baten) van de informatisering van de werkloosheidstoepassingen en deze toepassingen opvolgen
teneinde
toepassingen te laten implementeren of verbeteren die enerzijds voldoen aan de actuele en toekomstige behoeften van de organisatie en anderzijds technisch realiseerbaar zijn.
Consulteren van eindgebruikers en technici
teneinde
ICT-toepassingen te laten onwikkelen die de goedkeuring van de meerderheid van de eindgebruikers wegdragen en tegelijk technisch haalbaar zijn.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeleiden, motiveren, evalueren en de ontwikkelingsmogelijkheden van het personeel verzekeren, alsook de projecten verdelen en opvolgen
teneinde
het operationele plan te verwezenlijken en de betrokken medewerkers te evalueren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van dienstactiviteiten en het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers
- het voeren van gesprekken in het kader van de ontwikkelcirkels als evaluator
- het aansturen van medewerkers op basis van de resultaten
- het begeleiden en vormen van de medewerkers
- het organiseren van teamvergaderingen
Alsfacilitatorvertalen van enerzijds de behoeften van de organisatie naar het ICT-departement en anderzijds van de mogelijkheden en beperkingen inzake ICT naar de organisatie
teneinde
realistische oplossingen te implementeren die technisch haalbaar zijn en voldoen aan de behoeften van de organisatie.
Voorbeelden van taken
- beleggen van coördinatievergaderingen
- onderhouden van contacten/netwerken met collega's van het ICT-departement en de organisatie
- kaderen van de behoeften van de gebruikers in een langetermijnvisie van de organisatie (macrovisie)
- toekennen van prioriteiten aan de behoeften in samenspraak met het ICT-departement en de organisatie
- relevante informatie tussen de partijen uitwisselen en doorgeven
Alsanalistevalueren van de bestaande processen, procedures en toepassingen
teneinde
enerzijds te zien of ze voldoen aan de nieuwe behoeften van de organisatie en anderzijds na te gaan waar verbeteringen mogelijk zijn.
Voorbeelden van taken
- inventariseren van de procedures, processen en toepassingen.
- formuleren van verbeteringsvoorstellen aan de huidige procedures, processen en toepassingen op basis van expertise en ervaring.
- instaan voor de standaardisatie van de gebruikte methodologie.
- gebruik maken van moduleringstechnieken
- voorstellen van scenario's
Alsverantwoordelijke van de helpdesks (REG en INSOVER)organiseren van het team en coachen van de medewerkers
teneinde
een optimale dienstverlening door deze helpdesks aan de gebruikers te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- werkverdeling binnen de groep regelen.
- detecteren van opleidingsbehoeften binnen de groep.
- kwaliteitscontrole van de door de medewerkers geboden oplossingen uitvoeren.
Alsevaluatortesten en evalueren van de resultaten van ICT-toepassingen
teneinde
zich ervan te vergewissen dat de ICT-toepassingen voldoen aan de door de organisatie gestelde eisen.
Voorbeelden van taken
- opmaken van testscripts voor user acceptance tests.
- opmaken van de planning van de testen.
- opvolgen van andere testen.
- laten uitvoeren of zelf uitvoeren van user acceptance tests.
Alsonderzoekerin kaart brengen van de behoeften van de organisatie
teneinde
enerzijds inzicht te verwerven in de inhoud van concrete vragen en anderzijds de functionele analyse te vergemakkelijken.
Voorbeelden van taken
- bevragen van de organisatie (op alle niveaus)
- inwinnen van alle mogelijke informatie inzake de behoeften van de organisatie
- centraliseren van de concrete noden van de organisatie
- identificeren van de algemene noden van de organisatie
- bepalen van de functionele specificaties
Alschange managerinstaan voor de communicatie naar de opleidingsdienst en de gebruikers
teneinde
een maximale aanpassing van het project/de toepassing(en) te bekomen.
Voorbeelden van taken
- opstellen van nota's en handleidingen.
- instaan voor de communicatie naar de belanghebbenden toe.
- het ondersteunen van de opleidingsdiensten in de evaluatie van opleidingsbehoeften.
Positionering
De functie krijgt leiding van
Afdelingshoofd ICT
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|