Adviseur opleiding (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO009
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Het adviseren en begeleiden inzake strategische beleidsopties van het management van federale overheidsorganisaties met betrekking tot een specifieke expertise die kadert binnen het opleidingsbeleid
teneinde
de klantenorganisatie in staat te stellen een strategisch beleidsplan omtrent opleiding op te stellen
Het permanent vernieuwen, diversifiëren, uitbreiden en verbeteren van de dienstverlening van OFO
teneinde
te verzekeren dat het opleidingsinstituut van de federale overheid mee blijft met de laatste ontwikkelingen op vlak van opleidingsmanagement
Het operationaliseren, implementeren en evalueren van strategische beleidsopties van het management van OFO
teneinde
de organisatie in staat te stellen zijn strategische doelstellingen omtrent opleiding te bereiken
Resultaatgebieden
Alsintern adviseuradvies verlenen over te nemen opleidingsacties van het OFO en het mee bepalen van een globaal opleidingsbeleid vanuit zijn/haar specifieke expertise
teneinde
een gefundeerde besluitvorming m.b.t. het opleidingsbeleid in een geïntegreed HR-beleid mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- het analyseren van goede praktijken en deze aanpassen binnen het specifiek domein van opleidingen in de overheid
- integratie van de principes van de lerende organisatie en de methodologie van de beroepsopleiding voor volwassenen in beleidsnota's m.b.t. de implementatie van een globaal opleidingsbeleid
- afstemming met de betrokken partijen (opleidingsverantwoordelijken, medewerkers OFO, leidinggevende ambtenaren, ...) binnen en buiten de organisatie
- het aansturen van en deelnemen aan strategische overlegmomenten
- het verlenen van advies aan het management en het mee uittekenen van strategische keuzes
Alsextern adviseurhet verlenen van strategisch advies m.b.t. opleidingsmanagement bij de federale overheidsdiensten
teneinde
de betrokken organisatie in staat te stellen een opleidingsbeleid te ontwikkelen en te implementeren
Voorbeelden van taken
- het analyseren (diepgaande analyse op basis van een gestructureerd gesprek, instrumenten, ... van de situatie m.b.t. het opleidingsbeleid en de beoogde resultaten
- het uitwerken van een voorstel tot oplossing en implementatie
- het implementatieproces kunnen begeleiden (helpen met het zoeken van opleiders, het consulteren van de opleidingsmarkt, het bepalen van criteria voor de kwaliteit van een opleiding, ...
- helpen bij de opmaak van een globaal ontwikkelingsplan voor een FOD
- het controleren van opgezette gecertificeerde opleidingen van andere FOD's
Alsprogrammamanagerhet leiden van grote programma's m.b.t. opleidingsmanagement binnen de federale overheid die, via verschillende projecten, de strategische visie m.b.t. het opleidingsbeleid van de federale overheid willen verspreiden
teneinde
geïntegreerde oplossingen m.b.t. het opleidingsmanagement binnen de federale overheid te implementeren
Voorbeelden van taken
- het coördineren en beheren (tijdsbeheer, budgetbeheer, het managen van kritische succesfactoren) van verschillende projecten in het kader van opleidingsmanagement (bvb. e-learning aanbod voor de federale overheid uitbouwen)
- het implementeren van geïntegreerde oplossingen over de federale organisaties heen
- verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van geïntegreerde methoden, procedures en instrumenten
- het analyseren van noden bij de federale overheidsdiensten en bij de gebruikers
- het aansturen van projectleiders en projectmedewerkers
Alsinnovatorhet aanvullen van de dienstverlening van het OFO met nieuwe oplossingen en methoden die kaderen binnen de strategie van het OFO
teneinde
de dienstverlening van het opleidingsinstituut actueel te houden en het aanbod naar de klant toe te optimaliseren rekening houdend met de nieuwste methoden en technieken op de markt binnen het domein opleidingsmanagement
Voorbeelden van taken
- ontwikkeling of aankoop van nieuwe technologiën m.b.t. opleiding
- het aansturen en begeleiden van projectmedewerkers van vernieuwingsprojecten
- het bieden van ondersteuning bij de implementatie van nieuwe strategieën en technieken
- het vertalen van de algemene strategie in operationele richtlijnen
- het uittekenen van implementatiestrategiën en het definiëren van projecten
Alsleidinggevendehet aansturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de medewerkers, het verdelen en opvolgen van projecten
teneinde
het realiseren van het operationeel plan en instaan voor de evaluatie van de direct betrokken medewerkers
Voorbeelden van taken
- als evaluator meewerken aan de ontwikkelcirkels door functioneringsgesprekken, planningsgesprekken en evaluatiegesprekken te voeren en de medewerkers te helpen om zich verder te ontwikkelen
- het sturen van medewerkers afhankelijk van de resultaten
- instaan voor de begeleiding en vorming van medewerkers
- het organiseren van teamvergaderingen
Alskwaliteitsbeheerderhet ontwikkelen, implementeren en beheren van evaluatie-instrumenten om de effectiviteit te meten van de geïmplementeerde strategieën en de dienstverlening
teneinde
het opleidingsbeleid te kunnen evalueren en eventueel aan te passen
Voorbeelden van taken
- het ontwikkelen van evaluatie-instrumenten
- het analyseren van het leereffect en de impact van de leerinterventies
- het aanbieden en implementeren van oplossingen op maat
- een mo,nitoring uitvoeren voor specifieke expertise
Alskennisbeheerderhet continu op peil houden, verbeteren en uitdragen van de specifieke expertise (van zichzelf en de dienst) van de competenties inzake opleidingsmanagement
teneinde
inhoudelijke- en beleidsexperten binnen en buiten de overheid in staat te stellen de eigen strategieën te vernieuwen.
Voorbeelden van taken
- het raadplegen van nationale en internationale vakliteratuur en hieraan bijdragen leveren via de publicaties van artikels
- het bijwonen van gespecialiseerde leermomenten (colloquia, studiedagen, conferenties, opleidingen, ...
- het ondersteunen van opleidingsverantwoordelijken binnen en buiten de federale overheid
- actief deelnemen aan nationale en internationale professionele netwerken (het geven van lezingen, deelnemen aan stuurgroepen, ...
- het uitvoeren van benchmarks in binnen- en buitenland
Alsvertegenwoordiger van het Opleidingsinstituut van de Federale Overheidhet vertegenwoordigen van het opleidingsinstituut bij de klant
teneinde
een goede samenwerking tussen OFO en de klant te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het opstellen en opvolgen van SLA's ( Service Level Agreements) tussen OFO en de klant
- het proactief screenen van klantenorganisaties
- het onderhouden van contacten met klanten
Positionering
De functie krijgt leiding van
N-2 Directeur
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|