Attaché A2 veranderingsmanagement (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO017
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Het inzamelen, analyseren en doorgronden van complexe gegevens, het formuleren van voorstellen voor het management en anderen ondersteunen
teneinde
de veranderingscontext waaraan de FOD Financiën moet beantwoorden in kaart te brengen
Het organiseren van het jaarlijks Strategisch Overleg van de FOD Financiën en het communiceren van de resultaten ervan
teneinde
alle belanghebbende doelgroepen op de hoogte te brengen van het veranderingstraject dat door en met het management van de FOD Financiën uitgetekend wordt
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurop continue wijze het management op de hoogte brengen van evoluties die een impact hebben op de FOD Financiën, - intern (de stand van zaken van voorgaande realisatieplannen en alle veranderingsinitiatieven binnen de organisatie) en - extern (sociale, politieke, economische en culturele tendensen, ontwikkelingen bij de belangrijkste klanten en belanghebbenden, media, ...), op basis van statistische trends en geïnformeerde / gemotiveerde voorspellingen
teneinde
het management toe te laten opties voor een lange termijnvisie te ontwikkelen (tenminste 3 jaar, waarbij het volgende jaar verder gedetailleerd wordt)
Voorbeelden van taken
- het verzamelen van informatie en het afstemmen van de informatie met alle betrokken partijen
- het analyseren en synthetiseren van de verzamelde informatie
- het bepalen en uitvoeren van de rapporteringsstroom (rapporteringsfrequentie, manier van rapporteren, ...
Alsdeskundige/specialisthet ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van procedures / middelen inzake - de informatieverzameling, -analyse en -beheer, - het inhoudelijk voorbereiden van het Strategisch Overleg, - het uitschrijven en communiceren naar specifieke doelgroepen van de conclusies van het Strategisch Overleg (te verwerken in een realisatieplan)
teneinde
het management op continue wijze te ondersteunen tijdens iedere fase van het uittekenen van het realisatieplan van de FOD Financiën
Voorbeelden van taken
- het verzamelen, analyseren, synthetiseren + bepalen wat de impact is van de verzamelde informatie
- het formuleren, motiveren, onderbouwen (het inschatten van kosten/baten, ...) voor het indienen van de voorstellen van strategische veranderingsprogramma's en/of projecten die besproken zullen worden op het Strategisch Overleg (template, deadlines, contactpersonen, ...
- het opstellen en continu bijwerken van het realisatieplan van de FOD Financiën volgens een vooraf gedefinieerde kalender
Alscoördinatorhet plegen van bilateraal overleg met het staf- en lijnmanagement en het organiseren en begeleiden samen met programmamanagers van de voorbije jaren volgens een vooraf gedefinieerde kalender, en het verzekeren van een continue afstemming tussen de betrokken partijen inzake de initiatieven die op het Strategisch Overleg zullen worden besproken
teneinde
het Strategisch Overleg optimaal voor te bereiden, en de impact van het realisatieplan te maximaliseren
Voorbeelden van taken
- het opstellen van een vooraf gedefineerde kalender voor bilateraal overleg
- de diverse managementlagen betrekken bij de inhoudelijke voorbereiding van het Strategish Overleg
Alsfacilitatorhet motiveren en coachen van de deelnemers - aan het Strategisch Overleg (voor het opstellen van het realisatieplan voor de FOD Financiën) - in de managementcomités op het niveau N-1, de stafdiensten, het niveau N-2 en andere mogelijke doelgroepen in functie van de behoeften (voor het operationeel maken van het realisatieplan voor de FOD Financiën)
teneinde
een optimale investering van de betrokken partijen te bekomen
Voorbeelden van taken
- het ondersteunen en coachen van de deelnemers aan het Strategisch Overleg'
- het maken van afspraken met de stafdiensten over welke delen zij verder dienen uit te werken en tegen wanneer; het opvolgen en ondersteunen van de stafdiensten bij de verdere uitwerking
Alsorganisatorhet nemen van initiatieven voor de logistieke organisatie van - het Strategisch Overleg - het uitschrijven van de conclusies van het Strategisch Overleg in een realisatieplan - het verspreiden van het realisatieplan en de communicatie hieromtrent - het overleg met de staf- en lijndiensten
teneinde
het Strategisch Overlag te laten plaatsgrijpen, en een breed draagvlak te creeren voor het realiseren van het realisatieplan binnen de FOD Financiën
Voorbeelden van taken
- het logistiek voorbereiden van het Strategisch Overleg
- initiatef nemen voor de organisate van de bilaterale contacten tussen alle managementniveaus
- afspraken maken met de staf- en lijndiensten over welke delen zij verder dienen uit te werken en tegen wanneer
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur PMO "Strategie & Communicatie" (N-1)voor de "veranderingspromotor" van de stafdienst "PMO Strategie en Communicatie" van N
de directeur PMO (N-2) voor de veranderingspromotor" van de stafdienst van de entiteiten "Belastingen en Invordering" en "Patrimoniumdocumentatie"
de administrateur-generaal van de Thesaurie (N-1) voor de veranderingspromotor" van de stafdienst van de entiteit "Thesaurie"
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|