Adviseur financiële controle van de posten - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB071
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het nauwkeurig en methodisch controleren, beheren en centraliseren van de boekhoudkundige en budgettaire documenten van de diplomatieke en consulaire posten
teneinde
de uitgaven correct en optimaal aan te kunnen rekenen en de normale werking van de posten te verzekeren door periodieke terugstortingen van hun uitgaven.
Het op systematische en kritische wijze maken van financiële analyses en overzichten van de posten
teneinde
managementinformatie te produceren voor het management in Brussel en voor de posten zelf.
Het introduceren en bijsturen van innoverende principes in de boekhouding (aanstelling van rekenplichtigen, het toekennen van jaarlijkse budgetten, …)
teneinde
te komen tot een optimaal gezond financieel beheer in de posten.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet organiseren van de werkzaamheden van de dienst
teneinde
een optimale, tijdige en correcte aanrekening van de verrichtte uitgaven op de posten in het buitenland mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- het houden van stafvergaderingen
- het bepalen van prioriteiten en de manier van werken van de dienst
- het organiseren van het werk
- het uitvoeren van een kwaliteitscontrole op de werkzaamheden van de dienst
Alscontroleurhet uitvoeren van de nodige supervisies
teneinde
de nauwkeurigheid en regelmatigheid van de boekhoudkundige controles te kunnen nagaan.
Voorbeelden van taken
- het controleren van bewijsstukken, toelatingen, beschikbare kas- en banksaldi, budgettaire roosters, ...
- het controleren van de rekening bij de Nationale Bank van België
Alsprojectleiderhet introduceren en bijsturen van innoverende principes (BPR (Business Process Reengineering)) in de boekhouding van de posten
teneinde
een optimaal gezond beheer mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- het invoeren van regionale verantwoordelijken
- het integreren van de consulaire boekhouding in de 'gewone' boekhouding van de post
- het ontwikkelen, opvolgen en bijsturen van boekhoudingsprogramma
Alsdeskundige/specialistzorgen voor een correcte en vlotte budgettaire rapportering
teneinde
budgettaire ontsporingen tijdig te kunnen detecteren en eventueel te voorkomen.
Voorbeelden van taken
- verdere ontwikkeling en bijsturing van
- aanpassing van budgettaire enveloppen
Alsanalisthet systematisch opmaken van financiële analyses en rapporten
teneinde
zowel aan de posten in het buitenland als aan het management in Brussel zelf feedback te kunnen geven.
Voorbeelden van taken
- het opmaken van dienstbrieven voor de post in het buitenland
- het opmaken van tekortrekeningen ten behoeve van het Rekenhof
- het opmaken van een rapport ten behoeve van het directiecomité n.a.v. een klacht en/of geschil
Alscoachhet begeleiden en adviseren van de medewerkers
teneinde
bij te dragen aan hun vorming.
Voorbeelden van taken
- het begeleiden van nieuwkomers en het toelichten van de procedures
- het begeleiden van de medewerkers en het geven van constructieve feedback over hun functioneren
- het formuleren van voorstellen voor permanente opleiding van de medewerkers
- erop toezien dat binnen de dienst een teamgeest groeit
Alsdeskundige/specialisthet laten afhouden van de wettelijk voorziene maandelijkse afhoudingen voor de bedrijfsvoorheffing
teneinde
deze te kunnen doorstorten naar de directe belastingen.
Voorbeelden van taken
- het opstellen van de ordonnantie ter betaling
- het laten opmaken van loonfiches
- het informeren van de posten bij iedere nieuwe aanwerving over de te volgen procedure
Alsdossierbeheerderhet correct uitrekenen van de werkgevers- en werknemersbijdragen voor de Dienst voor Overzeese Sociale Zekerheid (DOSZ)
teneinde
de buitenlandse lokale hulppersoneelsleden een correcte sociale bescherming te bieden.
Voorbeelden van taken
- het opmaken van dienstbrieven voor de post in het buitenland
- het verrichten van betalingen
- het controleren van dossiers op hun volledigheid en juistheid
- het opmaken van tabellen voor de Dienst voor Overzeese Sociale Zekerheid (DOSZ)
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter (N)
de stafdirecteur B&B (N-1)
De functie leidt : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|