Attaché A2 personeel en organisatie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO006
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Analyseren, coördineren, vernieuwen, ondersteunen en begeleiden van één of meerdere P&O -processen (rekrutering & selectie, personeelsplanning, onthaal en integratie, loopbaanbegeleiding, personeelsontwikkeling, kennismanagement, organisatieontwikkeling, E-HR) binnen de federale overheid
teneinde
de federale organisaties in staat te stellen een performant HR- en organisatiebeleid te voeren.
Resultaatgebieden
Alscoördinatorcoördineren, aansturen en faciliteren van initiatieven met betrekking tot P&O-projecten
teneinde
de implementatie van de P&O-processen en de informatiedoorstroming van expertise te bevorderen
Voorbeelden van taken
- coördineren van taakverdeling tussen alle betrokken actoren
- coördineren van netwerkvergaderingen (vb netwerk van loopbaan A, Ontwikkelcirkels, Kennismanagement, ...
- bundelen van verschillende intiatieven van de klanten tot een globaal horizontaal project
- coördineren van de verschillende acties binnen een bepaald project
- coördineren van communicatieacties
Alsanalistanalyseren van P&O behoeften door het uitvoeren van behoeftenanalyses bij huidige en toekomstige klanten
teneinde
een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften en evoluties binnen de federale overheid om zo adequate oplossingen te bieden en een performant P&O-beleid te kunnen uitbouwen
Voorbeelden van taken
- analyseren van specifieke vragen: uitdiepen van onduidelijke vragen en concretiseren van de vraag
- data-analyse van de kwantitatieve P&O gegevens
- analyse van de huidige processen binnen de federale overheid
- analyseren van bestaande en nieuwe reglementering mbt P&O domeinen
- analyse van de jaarverslagen en managementplannen
Alsinnovator/ontwikkelaarhet ontwikkelen van instrumenten, modellen en methoden en voorstellen van innovaties
teneinde
over adequate instrumenten en methoden te beschikken om de organisaties te ondersteunen in het invoeren van de globale strategie
Voorbeelden van taken
- ontwikkelen van een tools voor de opvolging van projecten
- ontwikkelen van ondersteunende applicaties
- ontwikkelen van communicatie- en informatiemiddelen bv brochures, ...
- voorstellen formuleren van nieuwe en verbeteren van bestaande concepten, methodieken en werkinstrumenten inzake P&O processen
Alsprojectleideraansturen en opvolgen van non-corporate projecten of van kleine corporate projecten
teneinde
een projectuitvoering ter implementatie van P&O processen conform de vooropgestelde resultaten te bereiken
Voorbeelden van taken
- opmaken van een projectfiche en uitwerken van het projectplan
- opstellen van de lastenboeken en budgetbeheer
- instaan voor de realisatie van de acties: de acties plannen en het werk structureren
opvolgen van de kwaliteit en de haalbaarheid van de acties
- rapporteren aan de sponsor en de stuurgroep van het project
evalueren van het project
- aansturen en coachen van de interne projectmedewerkers
Alsextern adviseurop basis van behoeften advies verlenen bij de implementatie van P&O-projecten bij de organisaties en dit zowel proactief als vraaggericht
teneinde
de organisaties bij te staan bij het optimaal invoeren van P&O processen
Voorbeelden van taken
- ondersteunen bij de opstart van de projecten bij de klant
- geven van inhoudelijk advies inzake P&O materies
- adviseren bij het beheer van individuele projecten
- informatie verlenen over 'verplichte' P&O processen
Alscontroleurhet uitvoeren van administratieve en kwalitatieve controle van contracten, toepassing van reglementering, en het uitvoeren van beleidslijnen
teneinde
de klant te ondersteunen in het opvolgen van de reglementaire en contractuele bepalingen
Voorbeelden van taken
- controleren van door de klanten ingediende plannen (vb personeelsplannen): analyse van mogelijke fouten en advies naar de klant toe
- controleren van de contracten met consultants
- controleren van de uitvoering van de beleidslijnen
- controleren van de uitvoering van de overheidsopdrachten
Alskennisbeheerdercontinu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake P&O processen
teneinde
zowel de eigen expertise als deze van de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen
Voorbeelden van taken
- vakliteratuur raadplegen, bench marking
- deelnemen aan conferenties (zowel als deelnemer als als spreker)
- intervisies uitvoeren binnen de dienst
- opzoeken van best practices
Alsintern adviseureen bijdrage leveren tot het voorbereidend beleidsadvies binnen het eigen werkdomein en advies verlenen bij het operationaliseren van het beleid
teneinde
het management in staat te stellen een strategie te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- de strategie vertalen in operationele richtlijnen
- evalueren van het beleid op het terrein
- op basis van de eigen ervaringen, formuleren van voorstellen voor het management
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur, N-2
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|